• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • INretail: moderetailers in eerste kwartaal 2,6 procent minder omzet

INretail: moderetailers in eerste kwartaal 2,6 procent minder omzet

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Het eerste kwartaal bleef de omzet van moderetailers in het mkb 2,6 procent achter bij vorig jaar en schoenenretailers 9 procent. Dat meldt INretail. De brancheorganisatie constateert tegelijkertijd een lichte groei in de categorie sneakers en jeans.

Door de lange winter stelden consumenten de aankoop van de voorjaarscollecties uit, zo schrijft INretail in zijn persbericht. Positieve uitzonderingen zijn de omzetontwikkeling in herenmode en been- en ondermode die boven de nullijn bleven.Grote ketenbedrijven noteerden gemiddeld 1,4 procent minder omzet dan dezelfde periode vorig jaar in de categorie mode en 4,4 procent minder omzet in de categorie schoenen. Het tweede kwartaal van 2018 startte in april veel positiever, zo meldt de oganisatie.

Volgens INretail zit 'het venijn' van het eerste kwartaal in 2018 in de maand maart dat het stempel ‘wintermaand’ verdient. De temperaturen bleven in die maand laag, terwijl in 2017 deze maand juist ongekend veel zonuren telde. De mode-omzet bleef gemiddeld 6,6 procent achter en de maart omzet in schoenen zelfs 11,2 procent.

De brancheorganisatie zag ook een stijging in de online verkoop van mode. Over het totale kwartaal werd online 11,5 procent meer mode en 5,4 procent meer schoenen aangeschaft dan het jaar ervoor. De mode-omzet via offline verkoopkanalen daalde in het eerste kwartaal met 5,5 procent en de offline schoenen omzet met 10,1 procent.

De totale modemarkt heeft na het eerste kwartaal gemiddeld 1,6 procent omzetachterstand opgebouwd. De totale schoenenmarkt blijft gemiddeld 4,8 procent achter op vorig jaar. Dat blijkt uit de INretail/Gfk Fashionscan en Shoescan.

Een positieve trend: de omzet van sportieve schoenen steeg in het eerste kwartaal met 4,3 procent. De jeanscategorie noteerde 1,8 procent meer omzet. Dit schrijft Edwin Belt, branchemanager van INretail in het persbericht toe aan het feit dat ‘de casual kledingstijl in combinatie met een colbert zelfs tot in de kantoren op de Amsterdamse Zuidas is doorgedrongen’.

INRetail
Mode
Modebranche
Omzet
Q1
Schoenen
winkelverkopen