Interview: De oprichters van MyTheresa.com zijn terug met MarthaLouisa.com

Een webshop waar het enkel en alleen draait om luxe schoenen: dat is de belofte van MarthaLouisa.com. De e-shop die vanaf 15 maart 2018 online gaat zal exclusieve schoenen gaan verkopen van zowel grote modehuizen als jonge ontwerpers, waarbij kwaliteit altijd voorop staat. De bedenkers van dit ambitieuze project zijn geen nieuwkomers in de modewereld: de Duitse Susanne en Cristoph Botschen zijn namelijk ook de oprichters van luxe e-tailer MyTheresa.com. FashionUnited had de kans het duo te ontmoeten in Parijs om het te hebben over de lancering van hun nieuwe platform, MarthaLouisa.

Drie jaar na de verkoop van MyTheresa.com zijn jullie terug in de online modewereld. Wat is de reden voor jullie terugkeer?

Susanne Botschen: “We voelden ons incompleet; het leek alsof onze handen aan elkaar waren gebonden waardoor we niets konden doen, terwijl de passie nog steeds in ons zat. We hebben altijd van schoenen gehouden! Andere mensen worden misschien gelukkig van winst maken, golfen, kunst verzamelen of zelfs niets doen, maar wij niet. We missen de modeindustrie enorm en wilden heel graag terugkeren. Tegelijkertijd zijn we de modewereld altijd in de gaten blijven houden en we kregen het gevoel dat de grote namen steeds meer macht kregen, dat het aanbod te groot werd en dat er geen echte selectie meer plaatsvond. Dat gaf ons het gevoel dat het tijd was om met een gespecialiseerd aanbod te komen.” Cristoph Botschen: “Na drie jaar lang te hebben rondgereisd, wisten we wel dat we dat niet de rest van ons leven zouden willen doen. We wilden iets vinden waar we echt gepassioneerd over waren en waar we iets vanaf wisten. Zo kwamen we op het idee voor MarthaLouisa.com.”

Interview: De oprichters van MyTheresa.com zijn terug met MarthaLouisa.com

Zouden jullie wat meer kunnen vertellen over MarthaLouisa.com?

Susanne Botschen: “Het concept draait om een zorgvuldige selectie aan schoenen, zodat de klant het gevoel krijgt geadviseerd te zijn en niet verward raakt door een aanbod dat veel te groot is. Van ons aanbod is 50 procent afkomstig van grote modehuizen, en de rest zal bestaan uit schoenen van getalenteerde, opkomende ontwerpers. Het is nog steeds luxe, maar betaalbare luxe. Ik denk dat er tegenwoordig zoveel nieuw talent is en voor hen is dit een goede tijd, in het bijzonder in de schoenensector.”

”Ik geloof dat alle vrouwen uiteindelijk een beetje van ‘’Martha’’ en een beetje van ‘’Louisa’’ in zich hebben.”

Susanne Botschen, medeoprichtster van MarthaLouisa.com

Waarom hebben jullie de webshop ‘’MarthaLouisa’’ genoemd?

Susanne Botschen: “MarthaLouisa is ons erfgoed, ons DNA. We hebben altijd de gewoonte gehad om meisjesnamen te gebruiken. Voordat we MyTheresa.com oprichtten, hadden we een fysieke winkel met dezelfde naam. ‘’Theresa’’ is een oude voornaam die makkelijk uit te spreken is in alle talen, en datzelfde geldt voor ‘’Martha’’. Het zijn verfijnde, intellectuele namen. En wat betreft ‘’Louisa’’: dat is een voornaam die juist jeugdigheid uitstraalt, en het klinkt ook wel sexy. Ik geloof dat alle vrouwen uiteindelijk een beetje van ‘’Martha’’ en een beetje van ‘’Louisa’’ in zich hebben.”

Interview: De oprichters van MyTheresa.com zijn terug met MarthaLouisa.com

E-commerce platformen als Matchesfashion.com, Net-A-Porter.com en zelfs MyTheresa.com bieden luxe schoenen. Wat denk je over de competitie?

Susanne Botschen: “Er bestaat geen platform dat zich exclusief richt op schoenen; dat is een andere aanpak, een heel andere business. Wanneer je alle categorieën verkoopt, dan ben je polyvalent en kan je bedrijf groeien; maar wanneer je je focust op één enkele categorie, wordt je een specialist en dus onmisbaar. Wij willen schoenen toegankelijker maken, en we hebben een andere visie. Volgens ons is het tijd dat de markt een specialist in luxe schoenen krijgt, en wij willen het platform zijn waar liefhebbers terechtkunnen.” Luister naar Susanne Botschen over de lancering van MarthaLouisa.com (Engels)

Hoe is de samenwerking met verschillende merken tot stand gekomen?

Susanne Botschen: “Het idee werd heel enthousiast ontvangen. Toen we merken begonnen te benaderen, bleken onze vroegere partners extreem loyaal. Dat kan zeker worden verklaard door onze reputatie; ze weten dat we serieuze, betrouwbare mensen zijn. We hebben hard gewerkt aan onze reputatie, en dat heeft zijn vruchten afgeworpen nu deze grote merken hebben toegestemd met ons samen te werken.” Luister naar Susanne Botschen over het werken met merken voor MarthaLouisa.com (Engels)

Zijn er plannen voor samenwerkingen en limited edition collecties?

Susanne Botschen: “Absoluut. We hebben momenteel al twee samenwerkingen gepland, waaronder eentje met Prada. Zij waren de eersten aan wie we een samenwerking voorstelden, en zijn daarom ook de eersten die daarop ‘’ja’’ zeiden. We zien in de toekomst zeker meer samenwerkingen ontstaan.”

Wat zijn jullie langetermijndoelen voor MarthaLouisa.com?

Cristoph Botschen: “Om de experts te worden in de online verkoop van luxe schoenen, en om bovendien een gevestigde naam te worden.”

Denken jullie dat online verkoop in 2018 winstgevender is dan ouderwetse retail?

Susanne Botschen: “Tijden veranderen, en consumenten willen sneller en makkelijker aankopen kunnen doen. Ik geloof dat het geduld van de consument steeds meer opraakt, en online winkelen is dan ook praktischer. Al geloof ik niet dat retail volledig zal verdwijnen - het zal blijven trekken door steeds nieuwe dingen te bieden.”

Foto: website MarthaLouisa.com, FashionUnited en Karla Otto pr

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.fr.