JLL Ranking Retail 2017: ‘Utrecht heeft beste binnenstad van Nederland’

Utrecht komt uit de bus als de stad met de beste binnenstad van Nederland volgens de Ranking Retail 2017-lijst van vastgoedbureau JLL. De stad laat hiermee Amsterdam en Den Haag achter zich die op de tweede en derde plek eindigen.

Utrecht heeft de koppositie weten te verzekeren vanwege ‘de aanwezige balans tussen winkels, leisure, restaurants en café’s in het hart van Utrecht en de beleggers activiteit van de afgelopen jaren’. Utrecht behaalde een totaalscore van 81,5 procent. Amsterdam volgt op de tweede plaats met 81,2 procent en Den Haag met 78,4 procent. In de top staan voor de rest Delft, Nijmegen, Leiden, Zwolle, Rotterdam, Groningen en Eindhoven.

In de lijst van JLL is op basis van acht thema’s en 33 variabelen gekeken naar de kwaliteit van Nederlandse binnensteden met 50.000 inwoners of meer. Door middel van deze factoren wordt gekeken welke steden interessant zijn voor consumenten, retailers en beleggers. Voor de lijst heeft het vastgoedbureau samengewerkt met onder andere Centraal Bureau voor de Statestiek, Oxford Economics, Locatus, Primosonline, Open Street Map en ESRI naast de eigen data van JLL op het gebied van investeringen.

Utrecht heeft beste binnenstad, Amsterdam op tweede plaats

Opvallend volgens JLL is dat de omvang van een markt geen garantie is voor een hoge positie op de lijst. Zo is Utrecht niet de grootste markt in de lijst, maar scoort toch het hoogst. Over het algemeen scoort Utrecht ‘over de hele breedte sterk, maar vallen de positieve locatiescore (vanwege het historische centrum, red.) en beleggingsmarktscore vooral op’.

Amsterdam scoort hoog op het thema economie, zo meldt JLL, maar blijft achter qua bereikbaarheid van de stad in vergelijking met andere steden in de top tien. Wel merkt JLL op dat in meeste gevallen kiezen om hun nieuwe winkel(concept) als eerste in Amsterdam te openen. De stad werd vorig jaar nog gekozen als beste winkelstad van de Benelux. In Den Haag hebben volgens JLL de verbeteringen in het centrum bijgedragen aan de hoge plaats in de lijst. De herstructurering van de Grote Marktstraat, het afronden van De Passage, Sijthoff City en Amadeus zorgde voor een hogere locatiekwaliteit.

Utrecht op nummer één in JLL Ranking Retail 2017

In het rapport worden eveneens belangrijke bevindingen van het onderzoek uitgelicht. Het toenemende belang van toerisme voor de belangrijkste winkelsteden is hier een van. Zo komt 50 procent van de niet-dagelijkse bestedingen vooral van toeristen. Utrecht, Rotterdam en Den Haag volgen de hoofdstad met een percentage van 46, 47 en 35.

Ook het veranderde consumentengedrag door de opkomst van e-commerce zorgt ervoor dat er minder behoefte is aan winkelpanden van 5000 vierkante meter of groter. “De fysieke winkel functioneert in toenemende mate als etalage of marketing tool.” Ook zijn consumenten bereid om verder te reizen ‘voor een binnenstad met een goede mix van functies, terwijl ook de mogelijkheid tot aankopen via internet zorgt voor minder noodzaak van een landsdekkend winkelnetwerk.’

Beeld: Denham - Utrecht Choorstraat 2

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN