• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Jonge Nederlandse vrouw kleedt zich steeds braver

Jonge Nederlandse vrouw kleedt zich steeds braver

Door Yenthe Stuurman

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Jonge vrouwen kleden zich steeds braver, terwijl oudere vrouwen zich juist pittiger gaan kleden. Dit blijkt uit het Styles & Stories onderzoek dat, in samenwerking met retail expert Max Dekker, is uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK.

Het onderzoek -waaraan 5.000 Nederlandse vrouwen aan deelnamen- toont aan dat jonge vrouwen opeens keurige witte blouses dragen, terwijl oudere dames juist op zoek gaan naar een stoere denim.

De afgelopen decennia waren er duidelijke tegenstellingen tussen klassieke ouderen en provocerende jongeren, maar deze verschillen worden nu steeds kleiner. Dit komt omdat vrouwen tussen de 25 en 50 jaar zich leeftijdsloos zijn gaan kleden. De oorzaak hiervan is dat wanneer een stijl op jongere leeftijd wordt gevonden, deze vaak ook op oudere leeftijd gehouden wordt. Vooral bij de stijlen ‘trendy’, ‘easy’ en ‘feminine’ is dit het geval.

Verschillende stijlen hebben ook invloed op het koopgedrag online, zo blijkt uit het onderzoek. Binnen de ‘urban’ stijlfamilie wordt 26 procent van het totale budget online besteed, terwijl dit bij de elegante stijl maar 11 procent is.

Stijlgroep ‘easy’ is het populairste onder Nederlandse vrouwen; 20 procent van de respondenten draagt deze stijl. Deze groep bestaat voornamelijk uit jonge vrouwen die niet veel te besteden hebben en hun geld daarom uitgeven aan relatief goedkope kleding.

Beeld: GfK

brave kleding
max dekker