De weekomzet van Nederlandse online retailers is in de drie weken voor Kerstmis met 57 procent gegroeid. De totaalomzet van deze e-tailers komt daarmee voor die periode uit op 925 miljoen euro, zo blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org in samenwerking met PostNL.

”De Thuiswinkel Markt Monitor 2016 laat zien dat de gemiddelde weekomzet van producten op een kleine 200 miljoen euro ligt,” aldus de belangenvereniging in een persbericht. In de periode tussen 6 december en 24 december bedraagt de gemiddelde omzet van online spelers echter 308,36 miljoen euro per week.

Thuiswinkel constateert dat steeds meer consumenten hun kerstboodschappen online doen en deze laten thuisbezorgen om daarmee de drukte in de winkels te ontwijken. “Ook zien wij een groei in het aantal pakketten. Consumenten kiezen vaak voor het gemak van online winkelen. De verschillende bezorgopties maken het eenvoudiger. We bezorgen op zondag, in de avond en in sommige gevallen op dezelfde dag, dat helpt om de werkdruk te verdelen,” zegt Carlos Mendes Aguiar, commercieel directeur PostNL.

Daarnaast laat het onderzoek een toename in de online verkoop van luxeproducten zien. Voornamelijk sieraden en horloges zijn dit jaar populaire kerstcadeaus, gevolgd door sokken van Happy Socks en foute kersttruien.