• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Kijken: Nieuw winkelconcept van Brioni in Parijs

Kijken: Nieuw winkelconcept van Brioni in Parijs

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Na een jaar van ontwerpwerkzaamheden en voorbereidingen heeft het Italiaanse herenmodemerk Brioni onlangs de deuren geopend van de nieuwe flagshipstore in Parijs. De winkel, gevestigd aan de Rue Saint-Honoré in het centrum van de Franse hoofdstad, is ontworpen door de Britse architect David Chipperfield en is de eerste Brioni-winkel die is ingedeeld volgens het nieuwe winkelconcept.

Brioni beschikt in het nieuwe pand, waarin voorheen een winkel van Viktor & Rolf gevestigd was, over een winkeloppervlak van 590 vierkante meter, verdeeld over twee verdiepingen. Binnen deze ruimte heeft Chipperfield drie ruimtes gecreërd, namelijk het hoofdgedeelte, de VIP-ruimtes en kleedkamers, die niet worden gedefinieerd door veranderingen in materialen, maar in ervaring. “Het idee achter de inrichting is dat het aanpasbaar en flexibel moet zijn, zodanig gepositioneerd dat de architectuur als achtergrond van de producten dient,” verklaart Brioni, dat in 1945 werd opgericht, in een persbericht.

Chipperfield heeft in lijn met Brioni’s ambities een winkelconcept ontwikkeld dat de Romeinse roots en tradities van het luxemerk verbindt met de nieuwe visies voor de toekomst, opgesteld door de onlangs benoemde creatief directeur Justin O’Shea. Dit wordt uitgedrukt door klassieke materialen als grijze travertijn in de vloeren en muren en meer moderne elementen als transparante, ijzeren roosters. “Het is de bedoeling dat het winkelconcept twee gevoelens opwekt: het gevoel van openheid met natuurlijk licht dat door de grote ramen naar binnen valt op de begane grond en het contrasterende gevoel van behuizing in de donkere kelder,” aldus Brioni.

O’Shea, die afgelopen april werd aangesteld als nieuwe Brioni-CEO, beschrijft het winkelconcept als “een coole mix tussen branding, design en retail en zeker één van de mooiste winkels die ik ooit heb gezien.”

De in april aangetreden O’Shea heeft het klassieke pakkenmerk Brioni geïnjecteerd met rock ‘n roll. Ook het logo van Brioni kreeg een stoerder uiterlijk en voor de nieuwe advertentiecampagnes van het pakkenmerk werd rockband Metallica ingeschakeld.

Beeld: Brioni ©Kristen Pelou

Brioni
Flagshipstore
Winkelconcept