• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Kledingbranche profiteert van herstel, maar schoenenbranche nog niet

Kledingbranche profiteert van herstel, maar schoenenbranche nog niet

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

De zeven magere jaren voor de kledingbranche zijn voorbij, zegt ING Economisch Bureau. Helaas moeten schoenenwinkels nog even doorbijten, daar lossen maanden van groei en krim elkaar af en de stijgende lijn zet daar pas door in 2016. De detailhandel maakt nog maar kleine stapjes, zo blijkt uit het Vooruitzicht Detailhandel.

Tussen 2008 en 2014 daalde de omzet van kledingwinkels, maar in 2015 zal de omzet met 1 procent gaan stijgen, verwacht het ING Economisch Bureau. Dat is te danken aan een goede tweede helft van het jaar. Volgend jaar zal de omzetgroei naar verwachting met 2 procent stijgen. Voor schoenenwinkels ziet de nabije toekomst er nog minder positief uit; tussen de ups & downs overheerst een neerwaartse trend. ING Economisch Bureau spreekt over een ‘terugval in omzet’. Over het gehele jaar 2015 wordt daarom een krimp van 1 procent verwacht. Schoenenretailers zullen nog even geduld moeten hebben; pas in 2016 zal de omzet met 1,5 procent groeien.

Hoewel het CBS redelijk sceptisch is over de cijfers, meldt InRetail juist een omzetstijging onder haar leden. Daarnaast zien ook pure webshops de omzet toenemen, volgens Gfk steeg de omzet in 2014 met 16 procent, en zal dat in 2015 naar 20 procent stijgen. De fluctuatie in omzetgroei kwam door het weer; in 2014 was augustus koud en nat, waardoor de nieuwe collecties de winkel uitvlogen, terwijl de zonnige septembermaand juist voor een inzakkende omzet zorgde. Dit keer was augustus juist warm en september een koele maand, waardoor het omzetpatroon zich weer normaliseerde.

ING: online schoenenaandeel heeft grote consequenties voor fysieke retailers

Volgens ING wordt er meer uitgegeven door de economische groei en stijging van koopkracht. Maar er zijn meer redenen: ook online wordt er meer omzet behaald, zowel door omnichannel retailers als pure players. In 2014 was het online aandeel volgens Thuiswinkel.org en Gfk 14 procent en dit aandeel zal in 2015 doorgroeien. ING Economisch Bureau verwacht een online aandeel van 30 procent in 2025.

De online schoenenverkoop zal ook aanhouden. Een van de topspelers, Zalando, noteert consequent hoge cijfers dit jaar. Over 10 jaar zal het online aandeel van schoenen verdubbelen tot 40 procent. ING Economisch Bureau waarschuwt: dit heeft grote consequenties voor fysieke schoenenretailers. Er wordt al sinds 2012 een flinke daling gezien van het aantal schoenenwinkels in Nederland. Sinds 2013 is er sprake van een bijna onafgebroken prijsval, zegt ING. Volgens CBS en Panteia is het gemiddelde bedrijfsresultaat van 2012 (4,6 procent) naar 2014 (2,6 procent) gedaald met 1,5 procent.

Wat kunnen kleding- en schoenenretailers doen om het tij te keren? Er is veel behoefte aan nieuwe business modellen, stelt ING. En naast internet speelt ook de nieuwe technologie in moderetail een steeds belangrijkere rol. In de sectorvisie zei ING het al, en nu benadrukt het bureau het nogmaals: “Het succes van internationale fast fashion ketens en grote pure players hangt nauw samen met hun vermogen te innoveren. Internet of things, big data en slimme computers helpen hen mee vraag en aanbod real-time in kaart te brengen om de (aanlever)keten nog efficiënter en effectiever te laten functioneren. Snel en flexibel spelen zij in op de marktvraag.” Met name middelgrote winkelketens zullen het nog zwaarder krijgen dan ze het al hadden. Wat is dan de oplossing? De keus bestaat uit doorgroeien of inkrimpen, zegt ING. Er is wel een lichtpuntje voor de zogeheten local heros, die goed op hun plekken lijken te zijn door een meerwaarde voor de klant te creëren. “Daarvoor zijn ondernemerschap en kennis over en passie voor hun assortiment essentieel,” aldus ING Econominisch Bureau.

ING
kledingbranche
schoenenbranche