• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Kleine aanpassingen check-out zorgen voor keuze duurzame bezorgoptie

Kleine aanpassingen check-out zorgen voor keuze duurzame bezorgoptie

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Het stimuleren van de consument om de duurzaamste bezorgoptie te kiezen, is effectief. Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van Thuiswinkel.org en het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is uitgevoerd.

De beste manier om de consument te stimuleren, is het aanbieden van informatie over de CO2-uitstoot van de bezorgopties of het vooraf aanvinken van de duurzaamste keuze als standaard, zo staat in het persbericht.

Duurzaamheid kan simpel zijn

Volgens de directeur van Thuiswinkel.org, Wijnand Jongen, laat het onderzoek zien dat een of meerdere simpele interventies op de check-outpagina van webwinkels leiden tot duurzamere bezorgkeuzes van de consument. “Op deze manier kunnen webwinkeliers op eenvoudige wijze al bijdragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot bij pakketbezorging in de ‘last mile’”, aldus Jongen.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat), in het persbericht, voegt eraan toe: “Dit onderzoek laat zien dat duurzaam soms heel simpel kan zijn. En dat is mooi. Geef mensen bewust de keuze, en kiezen voor schoon wordt gestimuleerd. Het geeft een goed gevoel, kost niets extra en helpt ook nog eens de schone lucht in je eigen straat. Ik hoop dat veel webwinkels en hun klanten hier hun voordeel mee doen.”

Duurzame bezorgkeuze populair

Het onderzoek telt 1250 respondenten. Deze respondenten mochten in het onderzoek een cadeau uitzoeken. Daarna werden zij doorgestuurd naar een van de vijf check-outpagina’s waar een bezorgkeuze gemaakt moest worden. De bezorgkosten waren hetzelfde, maar de pagina’s verschilden waarop de informatie over de CO2-impact werd weergegeven.

Het onderzoek laat zien dat het verstrekken van informatie over de CO2-impact van de aangeboden bezorgopties een positieve impact heeft op de bezorgkeuze van de consument, zo staat in het persbericht. In de groep zonder extra informatie, koos 8,1 procent van de respondenten voor de meest duurzame bezorging. In de groepen waarin alleen maar informatie over de CO2-impact werd gegeven, koos gemiddeld 16 procent voor de duurzaamste bezorging. Bij een dubbele interventie, waarbij informatie wordt gegeven en de duurzaamste optie al is aangevinkt, kiest bijna 30 procent van de consumenten voor de meest duurzame optie.

Jongen adviseert webwinkels om een tweeledige interventie op te nemen in de check-outpagina. “Dit is de meest logische en natuurlijke plek voor deze interventies, omdat de online consument in het aankoopproces de keuze voor de bezorgoptie maakt en daar dus nog beïnvloed kan worden”, zegt de directeur van Thuiswinkel.org in het persbericht.

Groen blaadje valt niet op

Het groene blaadje wordt door de consument niet als het symbool voor duurzaamheid gezien, dat blijkt ook uit het onderzoek. De resultaten geven het vermoeden dat het groene blaadje onvoldoende opvalt. Daarnaast mist het symbool begrijpelijkheid en zeggingskracht, zo staat in het persbericht. Welk symbool dan wel gelinkt wordt aan duurzaamheid bij de consument, is nog niet onderzocht.

Beeld via Unsplash

Duurzaam
duurzame bezorgoptie
Online