Kortingsapps, wat hebben retailers er aan?
bezig met laden...
In de sportkantine, op het treinstation, in de wachtruimte van de huisarts: consumenten willen tegenwoordig altijd en overal kunnen winkelen. En in deze tijd kan dat erg gemakkelijk op telefoons en tablets. Veel grote modemerken hebben eigen shop apps, webwinkels als Asos en Zalando hebben een mobiel platform en ook bestaan er applicaties die afgeprijsde artikelen van verschillende retailers aanbieden. Vooral deze laatste categorie is erg in opkomst.
In Nederland hebben we verschillende kortingsapps, waaronder de Fashion Aanbieding app, Scoupy en de Dloky app, die begin vorige maand werd gelanceerd. Deze apps zijn ideaal voor consumenten. Ze kopen steeds meer online en zijn altijd op zoek naar aanbiedingen. Maar wat hebben retailers aan deze kortingsapps?
Kortingsapps: “Ideaal voor kleine retailers”
Eén van de Nederlandse apps is Dloky, die retailers de mogelijkheid biedt gratis te adverteren. De app is bedoeld om het winkelend publiek en toeristen in grote steden wereldwijd actief te benaderen met lokale aanbiedingen, zonder het gebruik van push notificaties. Consumenten kunnen in de app zelf hun voorkeuren instellen via categorieën, dus ze kunnen zelf bepalen waarnaar ze zoeken. De app is overigens niet alleen bedoeld voor korting, retailers kunnen er namelijk ook voor kiezen om brochures, vouchers of artikelen te plaatsen. Een maand na de lancering gaat het erg goed met de app, zo vertelt Robert Hoevers, general manager van Dloky, aan FashionUnited. “We krijgen positieve reacties van zowel consumenten als retailers.” Inmiddels is een aantal Nederlandse retailers aangesloten bij de app, zoals modemerk Friday Next, Calexis Schoenenmode Den Haag, State of Art Menswear en daarnaast een aantal cosmeticabedrijven en restaurants.
”Consumenten zijn graag op de hoogte van lokale activiteiten en aanbiedingen,” zo zegt Hoevers. “Voor klanten zijn aanbiedingen natuurlijk erg interessant.” Naast consumenten, zijn het volgens hem vooral kleine bedrijven voor wie de app ideaal is. “Voor kleinere retailers is het moeilijk om op een goede en betaalbare manier mobiel actief te zijn. Daarnaast willen consumenten echt geen apps van alle winkels downloaden, en dat weten de retailers ook. Ze kunnen via de app op een flexibele manier hun merk promoten, het is voor hen een manier om meer traffic naar de winkel te krijgen.”
“Retailers moeten kijken naar hun doelgroep”
Volgens René Spaanderman, creatief strateeg bij retailbureau Kega, zijn kortingsapps in ieder geval fijn voor consumenten. “Consumenten worden blij van dat soort apps. Het is wel zo dat ze door deze apps worden opgevoed voor de laagste prijs. Als retailers steeds maar aanbiedingen blijven geven, willen consumenten alleen terugkomen als ze korting krijgen,” vertelt Spaanderman aan FashionUnited. Volgens hem moeten retailers voor succes kijken hoe ze hun deelname aan de app loyaal kunnen maken, en consumenten dus niet alleen kunnen aantrekken door middel van korting. Dat is volgens Hoevers ook het idee achter de Dloky app. “Retailers kunnen zelf kiezen wat ze op de app plaatsen. Als ze korting aan willen bieden, kan dat, en dat zal dan ook interessant zijn voor consumenten. Ze kunnen er echter ook voor kiezen om aankondigingen van de nieuwste collectie te plaatsen. Veel kleine retailers hebben een vaste klantenkring, voor wie kortingen helemaal niet aantrekkelijk zijn. Voor hen is Dloky dus ook interessant,” legt Hoevers uit.
Spaanderman: “Kortingsapps kunnen meer traffic generen”
Friday Next, één van de aangesloten retailers, zei net na de lancering van Dloky al meer bezoekers te verwachten door middel van de app. “De app is een middel om onze vindbaarheid te vergroten,” vertelde eigenaresse Jennifer Foster toen aan FashionUnited. Ook Spaanderman, die onlangs een app voor Hunkemöller heeft ontwikkeld, zegt dat aanbiedingen apps meer traffic zullen genereren. “Het is vooral aantrekkelijk voor retailers die een extra impuls nodig hebben, na bijvoorbeeld een tegenvallend seizoen.”
Spaanderman denkt niet dat het aantal klanten zal toenemen door een deelname aan kortingsapps, omdat een winkel erg afhankelijk is van de doelgroep en klantenkring. Hoevers denkt daar anders over: “De Dloky app is te vergelijken met een uithangbord, het is echt promotie van de winkel en dat zorgt voor meer klanten,” zo zegt hij. “Het gebruik van de app zorgt niet voor meer klanten, maar meer voor een kleine impuls van de traffic van de winkel,” eindigt Spaanderman.