Maastricht heeft het beste winkelaanbod
bezig met laden...
Nederlandse consumenten winkelen het liefst in Maastricht. Vooral omdat er in de Limburgse stad een gevarieerd winkelaanbod is, inclusief zelfstandige winkels. Dat blijkt uit onderzoek, de Retail Gemeente Atlas 2015, van Q&A Research & Consultancy.
Het onderzoeksbureau vroeg ruim zesduizend consumenten de zestig grootste binnensteden van Nederland te beoordelen. De respondenten moesten laten weten wat ze vinden van het winkelaanbod, de bereikbaarheid, sfeer en beleving en de horeca in een stad. Het is de tweede keer dat Q&A de Retail Gemeente Atlas uitbrengt.
Maastricht favoriete shopbestemming van Nederlanders
Consumenten blijken het winkelaanbod het belangrijkste te vinden als ze gaan shoppen. Variatie en aanwezigheid van zelfstandige winkels zijn belangrijke thema’s.
Maar ook parkeerkosten wegen zwaar. Als iedereen met het openbaar vervoer naar een binnenstad zou gaan en parkeren er niet toe zou doen, zou de ranglijst er heel anders hebben uitgezien. Volgens Q&A hadden steden als Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Delft en Groningen dan veel hoger op de lijst gestaan. Zij worden niet alleen afgerekend op hun parkeertarief, maar ook op het aantal parkeerplekken of de bereikbaarheid van de parkeerplekken. In tien gemeenten betaal je meer dan 2,50 euro per uur. Amsterdam is het duurst, in Leidschendam-Voorburg is het parkeertarief het laagst.
Maastricht, Delft en Haarlem scoorden goed op historisch karakter en gezelligheid. Ook in Den Bosch, Utrecht, Breda, Amsterdam en Groningen vinden consumenten de sfeer goed. Niet verrassend: Almere, Nieuwegein en Lelystad scoren het laagst op historisch karakter.
Fysiek winkelen nog altijd populairder dan online
Goed nieuws voor winkeliers: volgens Q&A winkelen de respondenten nog altijd liever in fysieke winkels dan in online shops. Al verschilt dat wel erg per stad. Inwoners van Haarlem, Den Bosch, Gouda, Nijmegen en Roermond kiezen massaal voor fysiek winkelen. Terwijl 25 procent van de inwoners in steden als Almelo en Schiedam liever virtueel shopt.