Meerderheid consumenten vindt lokale winkels belangrijk voor woonomgeving
bezig met laden...
De retailsector meldt al langer dat lokale winkels belangrijk zijn voor de leefbaarheid van een gebied, maar ook consumenten lijken deze mening nu te delen. Een ruime meerderheid vindt lokale winkels namelijk belangrijk en bepalend voor de identiteit en het karakter van de woonomgeving. Deze conclusie komt naar voren uit een onderzoek van Q&A in opdracht van retailorganisatie EK Retail.
De waardering voor lokale winkels is vooral sterk onder de deelnemers van het onderzoek uit Zuid- en Oost-Nederland. De winkeliers dragen bij aan de sfeer en reuring in de winkelstraat, maar zorgen ook voor een breed aanbod. De kwaliteit van de producten, maar ook de menselijke factor van lokale winkels zijn belangrijk voor consumenten. Daarbij willen mensen ook graag de lokale economie en ondernemers steunen, aldus het onderzoek.
Lokaal winkelen heeft echter ook nog een andere reden. Zo ziet driekwart van de deelnemers aan het onderzoek lokaal winkelen als een duurzame vorm van winkelen. Voor één op de vijf is duurzaamheid een expliciete beweegreden om lokaal te winkelen.
Het onderzoek is door Q&A uitgevoerd onder 1.355 consumenten in de leeftijd van 25 tot en met 75 jaar. De opdracht voor het onderzoek kwam van retailorganisatie EK Retail.