Michael Kors stopt retailexpansie in de Verenigde Staten

In 2011 maakte luxemerk Michael Kors een beursgang en begon het met een grote retailexpansie in de Verenigde Staten. Nu, vier jaar en bijna 200 winkels later, stopt het modemerk met de verdere winkeluitbreiding in Amerika. Dat heeft het bedrijf onlangs bekendgemaakt.

“We openen nog een aantal winkels en dan is de uitrol in de Verenigde Staten compleet,” zei Michael Kors' CEO John Idol onlangs in een conference call met analisten, kort na het bekendmaken van de financiële resultaten.

Idol’s oorspronkelijke plan was om 400 winkels in de Verenigde Staten te openen, om zo concurrentie van luxe tassenmerk Coach het hoofd te bieden. Het bedrijf opende tot nu toe jaarlijks tientallen nieuwe filialen in Amerikaanse winkelcentra en -straten. Coach’ expansie ging overigens snel: op een bepaald punt was de retail goed voor 70 procent van de totale omzet. Michael Kors is van plan de retailomzet rond een derde van de totale omzet te houden.

Critici meldden eerder dat Michael Kors te snel te groot werd. Het merk groeide zo snel, dat het volgens hen moeilijk werd de exclusiviteit te behouden. Momenteel heeft Michael Kors 589 eigen winkels en 215 winkels via licentieovereenkomsten wereldwijd.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN