• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Minder omzet op Black Friday in Verenigde Staten dan vorig jaar

Minder omzet op Black Friday in Verenigde Staten dan vorig jaar

Door Anne Buis

30 nov. 2015

Retail

Retailers hebben minder omzet geboekt tijdens Black Friday. De omzet daalde met 10 procent naar 10,4 miljard dollar (9,8 miljard euro), meldt onderzoeksbureau ShopperTrak.

De daling zou te wijten zijn aan het feit dat retailers al voor het koopjesevent hun klanten met e-mailkortingen en speciale aanbiedingen bombarderen, om zo van grote voorraden af te komen, stelt the Guardian.

Het afgelopen weekend gingen er meer consumenten winkelen dan gedacht. Volgens de National Retail Federation, die onderzoek deed naar Amerikaanse consumenten, deden meer dan 151 miljoen shoppers hun aankopen dit weekend, zowel online als offline. De verwachting lag eerder nog op 136 miljoen consumenten.

Gemiddeld werd er door de consument 299,60 dollar (282 euro) uitgegeven, waarvan de meeste uitgaven plaatsvonden op Black Friday. Zeker 74 miljoen (72,8 procent) shoppers waren in een winkel te vinden.

Ook de dag vóór Thanksgiving was populair; zeker 35 miljoen (34 procent) consumenten waren al een dagje eerder aan het shoppen. Online waren er maar liefst 75,3 miljoen (73,1 procent) mensen aan het winkelen, tegenover 41 miljoen online shoppers op de feestdag zelf.

Lees hier 13x dit moet je weten over Black Friday en Cyber Monday