• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • 'Minder retouren en betere pasvorm met nieuwe fittingtool Fashionfitr'

'Minder retouren en betere pasvorm met nieuwe fittingtool Fashionfitr'

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

De mode industrie kent verschillende afmetingen voor één maat wat voor frustratie kan zorgen bij de consument. Zo zit een S van bijvoorbeeld Mango aangesloten, maar dezelfde maat van WE los om het lijf bij dezelfde persoon. Ook voor retailers zorgt het voor veel retouren omdat voor de klant niet altijd duidelijk is hoe een maat valt. De nieuwe fittingtool FashionFitr wil het voor consumenten nog makkelijker maken om de juiste maat te kiezen, waardoor ook retailers minder te maken hebben met retouren.

“Dat maatadvies moet je nu gewoon geven,” vertelt oprichter Robert Jan Lugtenborg aan FashionUnited. “Het is belangrijk voor omnichannel retailers om dit te doen als ze hun klant goed willen informeren en een positieve klantervaring willen verzorgen.” FashionFitr werkt op basis van persoonlijke afmetingen en de maten die retailers doorgeven van een item. Wanneer een consument een aankoop overweegt van bijvoorbeeld een broek, kan die zijn of haar afmetingen doorgeven of een vergelijkbaar item dat ze dragen, bijvoorbeeld een broek van Calvin Klein met lengte- en taillemaat. Daarna krijgt de consument advies over de pasvorm door middel van drie balken (taille, heup en de binnenbeenlengte). Ze kunnen tevens ook in een maat groter en kleiner bekijken hoe een kledingstuk valt. “Iemand wil bijvoorbeeld dat een shirt losser valt, dan kan de consument na ons maatadvies kiezen voor een maat groter.”

Fittingtools zijn geen nieuwe verschijning in de retail. De maten van verschillende merken worden al langer met elkaar vergeleken. De toegevoegde waarde zit volgens Lugtenborg in de mogelijkheid voor consumenten om te zien hoe een maat valt waardoor ze kunnen beslissen of dit past bij de manier waarop zij willen dat het kledingstuk valt. "Zo hoeven ze bijvoorbeeld niet een maat groter en kleiner te bestellen en verminderd het aantal retouren," zegt Lugtenborg.

De fittingtool is bij verschillende retailers, als Wessels Mode en Lodewijk, getest en behaalde positieve resultaten, 27 procent minder retouren. Volgens Lugtenborg is het bedrijf bezig met het uitrollen door heel Nederland en wordt de stap naar het buitenland ook bekeken.

Beeld: FashionFitr

fashionfitr
fittingtool