• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Moderetailers: “Kersttruien dit jaar populairder dan ooit”

Moderetailers: “Kersttruien dit jaar populairder dan ooit”

Door Yenthe Stuurman

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Gebreide kerstbomen, pluche rendieren en sneeuwmannen met glitters; het is vandaag Foute Kersttruiendag. Dit jaar vliegen de Ugly Christmas Sweaters de winkel uit. Retailers zien een stijgende lijn in de populariteit van de truien, maar hoe spelen zij in op deze nieuwe ontwikkeling?

In de Verenigde Staten is de tweede vrijdag van de maand december uitgeroepen tot ‘Ugly Christmas Sweater Day’. Vorig jaar riepen modewebsites ‘Fashionchick’ en ‘Modemusthaves’ 11 december uit tot ‘Foute Kersttruiendag’. Op deze dag wordt iedereen opgeroepen de meest gȇnante kersttrui uit de kast te trekken.

Foute kersttruien zijn een trend die steeds populairder wordt

Ineens was hij er; de foute kersttrui. Elegante kerstkleding is uit; foute truien zijn de trend. Hoe lelijker hoe beter. Vorig jaar werd de foute kersttrui al gespot, maar dit jaar is de populariteit flink toegenomen. Van blogs tot Instagram en van BN’ers tot modewinkels, iedereen wil een foute trui voor kerst. De truien zijn dus niet aan te slepen.

”We zien een toename van de populariteit van de kersttrui,” vertelt Rosemarie Hup, communicatiemedewerker van H&M. “Vorig jaar vond je deze trend al op een aantal van onze afdelingen, maar dit jaar hebben we het aanbod verder uitgebreid.” Bekende winkels zoals H&M en Primark en webshops als Zalando en Wehkamp hebben de ‘lelijke’ truien in hun assortiment en merken dat er steeds meer vraag naar is. “Vorig seizoen hadden we de kersttruien voornamelijk op de Divided-afdeling. Dit jaar vindt je ze ook op andere afdeling. Ook is de feestelijke truien collectie uitgebreid met bijpassende broeken, hoodies en jumpsuits in verschillende prints,” aldus Rosemarie Hup.

Één van de bekendste foute kersttruien is toch wel de rookworst-trui van de Moam voor Hema collectie. Drie jonge ontwerpers hebben de collectie voor Hema speciaal voor de feestdagen ontworpen. De zwarte gebreide trui met daarop een afbeelding van een rookworst was dit jaar het populairste stuk uit de collectie. Eerder deze maand werd de collectie gepresenteerd aan het publiek. De trui was tijdens de lancering binnen tien seconden uitverkocht, en ook in de webshop was de trui binnen de kortste keren niet meer verkrijgbaar.

Websites in het teken van de ‘lelijke’ kersttrui

Naast de bekende modemerken en (online) winkels zijn er ook websites die volledig in het teken staan van de foute kersttrui. De website kersttrui.net is een informatieverlenende website, die eerder dit jaar werd opgestart door Arjana de Bruin en Naomi Meesters. Zij zien een stijgende lijn in hun bezoekersaantallen; de interesse in de aanloop naar Foute Kersttruiendag neemt met ruim 2.500 bezoekers per dag zichtbaar toe. Het is de oprichters opgevallen dat de truien dit jaar op veel meer plaatsen te krijgen zijn dan vorig jaar. Deze trend zal nog wel een tijdje doorzetten, denken ze, misschien groeit de foute kersttrui zelfs uit tot een echte traditie. “Je ziet dat leuke tradities uit de Verenigde Staten -denk aan Halloween- steeds vaker worden overgenomen in de Nederlandse samenleving. Wij zijn opgegroeid met Amerikaanse en Britse series waar de Ugly Christmas Sweater in voorkomt. Nederland neemt dat nu over. De foute kersttrui is de laatste jaren steeds vaker in de winkels te vinden, maar in Nederland brak het concept vorig jaar pas echt door,” laat Arjana de Bruin weten. “De foute kersttrui is een statement en een ’guilty pleasure’ en werkt heel aanstekelijk omdat het zo grappig en opvallend is.”

Ook de website Kersttruien.eu merkt veel van de groeiende populariteit van de kerst-sweaters. De website is bijna door de ingekochtte voorraad heen. “Wij denken dat de vraag naar foute kersttruien alleen maar meer zal groeien, volgend jaar zullen wij dan ook nog meer truien inkopen. Niet alleen de vraag naar kersttruien groeit, maar ook andere kerstartikelen zijn dit jaar populair. Wij krijgen bijvoorbeeld steeds meer vraag naar kerstsokken en jumpsuits. De foute kersttrui is echt een ontwikkeling die de komende jaren tot nog iets veel groters zal uitgroeien,” aldus Stefhan (die niet met zijn achternaam genoemd wil worden, red.), oprichter van de website.

Bergdorf Goodman is enthousiast over de Ugly Christmas Sweater-trend

Het Luxe warenhuis Bergdorf Goodman is eveneens ingesprongen op de trend. “Bij Goodman’s worden ‘statement sweaters’ zeker als leuk item voor de feestdagen gezien,” laat Bruce Pask, directeur van de afdeling mannenmode bij het warenhuis, weten aan The New York Times. “Ze zijn geweldig voor feestjes of knusse weekenden.” Volgens Pask is de Prada-trui met herhalend ‘Hot Rod’-patroon een echt succesvolle statement sweater, maar heeft de trui concurrentie van Saint Laurent’s T- rex-model met ronde hals, die precies de juiste hoeveelheid humor en kleur heeft.

High-end modemerken zoals Prada en Gucci hebben de kersttrui een modieuze draai gegeven. In de laatste modeshow van de mannencollectie van Prada liepen de mannelijke modellen met rommelige haren en kleurrijke truien met kind-achtige symbolen de catwalk over. Denk hierbij aan patronen met raketten, konijnen en racewagens. Bij Gucci waren eveneens gebreide truien met dierenpatronen in de voorjaarscollectie.

Niet alle modeketens doen mee aan de trend

De kersttrui is dus echt big business, maar ondanks dat veel websites inspelen op deze groeiende trend, zijn er ook bedrijven die dit niet doen. Modeketen Vila is hier een voorbeeld van. “Wij verkopen de foute kersttrui niet. De reden hier achter is dat de Vila-klant niet op zoek is naar dit soort kledingstukken,” laat een woordvoerder aan FashionUnited weten.

Beeld: Christmaholic.nl, H&M, lyst.com


kersttrui