• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Modesector onder druk: 22 winkels Kennedy-Au Bon Marché failliet

Modesector onder druk: 22 winkels Kennedy-Au Bon Marché failliet

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Voor Kennedy-Au Bon Marché B.V., de eigenaar van 22 dameskledingwinkels in de regio´s Zuid-Holland en Zeeland, is het doek gevallen. Het bedrijf werd op 27 januari door de rechtbank van Rotterdam failliet verklaard: dezelfde dag dat ook een groot aantal Esprit franchise-vestigingen in Zuid-Holland failliet werd verklaard. Gezamenlijk hadden beide bedrijven ruim 200 personeelsleden in dienst.

22 winkels van Kennedy en Au Bon Marché zijn failliet

Faillissementsdossier.nl meldt dat Kennedy-Au Bon Marché eigenaar is van dertien winkels onder de naam Kennedy en zes winkels van Au Bon Marché. Het bedrijf heeft onder andere winkels in Rotterdam, Maassluis en Dordrecht. Daarnaast bezat het bedrijf ook de kledingwinkels Diva en Beau, die beide in Middelburg zijn gevestigd. Enkele voorbeelden van merken die worden verkocht, zijn Dolce Vita, Dutch Diva en Discovering. Jorin Hagendoorn, één van de oprichters van Hoboken Advocaten, is aangesteld als curator in de zaak.

Volgens Hagendoorn hebben vrijwel alle modewinkels het nu lastig. “De inkoopprijs van kleding is opgedreven door de harde dollar en de marges zijn klein,” stelde de advocaat tegenover De Ondernemer. “Het is steeds vaker uitverkoop.” De winkels van het bedrijf zijn momenteel gesloten, en banken hebben beslag gelegd op de voorraden. Hagendoorn zou naar verluidt in gesprek zijn met de banken om de winkels van Kennedy-Au Bon Marché deze week weer te openen. Kennedy-Au Bon Marché was niet bereikbaar voor commentaar.

Retaildeskundige Moers: “Ik heb meestal weinig vertrouwen in een doorstart”

Retaildeskundige Paul Moers is het met Hagendoorn eens dat Kennedy-Au Bon Marché zeker niet het enige bedrijf is dat last ervaart van de huidige economische situatie. “De kledingmarkt staat echt onder druk,” stelt Moers. “In 2010 leverde deze branche in Nederland nog een totaalomzet van 550 miljoen euro op, maar in 2015 was dit bedrag gezakt tot een kleine 100 miljoen euro. Dan weet je eigenlijk al genoeg.” Volgens Moers komt het probleem deels voort uit het feit dat retailers vaak denken dat ze, door de bedrijfskosten te laten dalen, hun bedrijf een impuls kunnen geven. Uiteindelijk gaat het erom dat ze de omzet kunnen laten stijgen, en Moers denkt dan ook dat alle bezuinigingen slechts zorgen voor “tijdelijke ademruimte”.

Op zijn Facebook-pagina heeft Kennedy-Au Bon Marché bekendgemaakt dat naast de winkels ook de webwinkel tijdelijk is gesloten. Wat dit betekent voor klanten die al voor de faillietverklaring een order hebben geplaatst, is vooralsnog niet duidelijk. Wel heeft het bedrijf laten weten dat het ernaar streeft binnen enkele dagen de deuren weer te openen. Moers noemt het een optimistisch besluit: “De meeste bedrijven kiezen er na een faillissement voor het nog een kans te geven, maar ik heb zelf meestal weinig vertrouwen in een doorstart. Als een bedrijf een doorstart maakt, lukt het hen vaak nog steeds niet om de omzetcijfers op orde te krijgen.” Kledingretailers die zich in het middensegment bevinden hebben volgens de retaildeskundige twee keuzes als zij willen blijven voortbestaan: de focus verleggen naar een hoger- of lager segment. “In het lage segment moet je concurreren met bedrijven als Primark en H&M, en dat zou ik bedrijven niet aanraden. In plaats daarvan zouden ze hun winkels spannend moeten maken, onder andere door bijzondere items aan te bieden, uitzonderlijk goed personeel in te huren en het internet naar de winkelvloer te halen.”

Foto´s: Kennedy Facebook


Discovering
Dolce Vita
Dutch Diva
Kennedy-Au Bon Marché