Omnichannel is de toekomst voor detailhandel Europa
bezig met laden...
Retailers die hun online business nog moeten stroomlijnen om hun offline merk genoeg te reflecteren moeten snel beginnen aan het 'toekomstproof' maken van hun bedrijf. Inmiddels is 20 tot 25 procent van de detailhandel ingesteld op online verkoop. Volgens het laatste rapport van de internationale vastgoedadviseur Savills moeten retailers investeren in de ontwikkeling van omnichannel retail om winstgevend en concurrerend te blijven in het komende decennium.
Het rapport ‘What lies ahead for the European retail industry’ stelt dat bijna 60 procent van de Europese internetgebruikers momenteel online winkels is en dat 20 tot 25 procent van de uitgaven in de detailhandel in de komende 10 jaar online zal plaatsvinden. Hoewel het grootste deel van de retailuitgaven en –activiteiten zal blijven plaatsvinden in de fysieke winkels, zullen meer en meer consumenten beginnen met het combineren van de online en offline wereld in hun leven, waarbij ze ook dezelfde verwachtingen hebben van een winkel, zowel online als offline.
Retailers moeten investeren in omnichannel retail om concurrentievoordeel te behouden
“Het is voor bedrijven noodzakelijk om nu tegemoet te komen aan de principes en de levensstijl van zowel de dynamische jonge consument als de snelgroeiende vergrijzing,” zegt Eri Mitsostergiou, directeur van de European Research bij Savills in een persbericht. “We hebben gezien hoe de meest succesvolle retailers in Europa de culturele veranderingen hebben bijgehouden, en hoe ze de digitale en fysieke modellen van hun bedrijven hebben samengevoegd in een geïntegreerd kanaal.”
De grote winkelstraten en –centra van Europa zullen blijven fungeren als een magneet voor sociale interactie met de consument, en ook zullen consumenten nog steeds de behoefte voelen om een ‘fysieke bestemming’ op te zoeken om te winkelen. Het opbouwen en verbeteren van de in-store customer experience zal nog steeds een essentieel onderdeel zijn voor retailers om de verbeelding van de consument te veroveren. “Winkels zullen een “wandelen-op-het-web-winkel’ worden, waarbij het niet het doel is om producten te verkopen, maar om oplossingen, service of een interessante ervaring te bieden,” voegt Mitsostergiou toe.
De onderneming gelooft dat met het begin van de big data en technologieën zoals near-field communicatie en gezichtsherkenning retailers in staat zullen zijn om de consument ‘micro personalisaties’ te bieden bij het winkelen. Ook zullen retailers in staat zijn om hun productaanbod en de totale retailervaring op maat aan te bieden. Retailers als John Lewis die al click & collect-diensten toevoegden om de shopervaring van de consument te verbeteren, zien de verwachtingen van de consument ook toenemen.
"Nieuwe uitdagingen voor veranderende retail"
"De veranderende retailwereld zal nieuwe uitdagingen creëren", aldus Larry Brennan, directeur van European Retail bij Savills. "Retailers en logistieke dienstverleners zullen in staat zijn om een complexere orde en distributiekanalen te beheren. Voor delen van Europa, die onderontwikkeld of waarbij het internetgebruik nog in de kinderschoenen staat, zal dit bijzonder moeilijk zijn.” Ondanks de nieuwe uitdagingen die gepaard gaan met omni-channel retailing zal de verspreiding in Europa een positieve impact hebben op de detailhandel- en distributiesector. De werkgelegenheid zal naar voorspelling met 6,2 procent toenemen tot 20.225, bijna het dubbele tarief van bijna alle overige sectoren, aldus de EC.
“Dit is een cruciaal moment voor de industrie,” zegt Brennan. “Niet alle type winkelruimtes in Europa zullen de veranderingen in de sector overleven, maar bedrijven moeten nu hun marketingstrategieën stroomlijnen in overeenstemming met de technische innovatie en de veranderende vraag van de consument; om winstgevend te blijven en uit te breiden in de komende twintig jaar.”
Tekst: Vivian Hendriksz voor Fashionunited.uk. Vertaling en bewerking: Anne Buis