• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Modewebshops informeren beter over retourneren

Modewebshops informeren beter over retourneren

Door Yasmine Esser

1 jul. 2015

Honderden webwinkels in de modebranche hebben informatie op hun website over terugbetaling bij retour aangepast na acties van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Anita Vegter, bestuurslid ACM, in een persbericht: “Webwinkels moeten volledig en op tijd terugbetalen bij retour en consumenten hierover goed informeren. Consumenten kunnen hierdoor een bewuste keuze maken en er ontstaat een gelijk speelveld voor bedrijven.”

ACM heeft onderzocht of de modewebwinkels die lid zijn van de keurmerken Nederlandse Thuiswinkel Organisatie en Stichting Webshop Keurmerk voldoen aan de regels over terugbetaling. Volgens de organisatie ging er veel mis. Meer dan de helft van de onderzochte websites gaf onjuiste of onvolledige informatie over volledig terugbetalen en zo’n 85 procent van de webwinkels informeerde consumenten onjuist over de termijn voor terugbetalen.

ACM gaat binnenkort over tot handhaving tegen webwinkels die nog steeds onjuist informeren over terugbetaling of die in de praktijk de regels niet naleven. Zij riskeren een boete van maximaal 450.000 euro per overtreding.

De belangrijkste regels: Consumenten hebben recht om hun online bestelde pakketjes binnen veertien dagen ongedaan te maken. De webwinkel moet álle betalingen die hij van de consument heeft ontvangen terugbetalen, dus ook de eventueel betaalde verzendkosten. Bij annulering van een deel van de bestelling hoeft de webwinkel de bezorg- en andere bijkomende kosten niet terug te betalen. Webshops moeten terugbetalen met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de consument heeft betaald. De webwinkel mag dus alleen een tegoedbon geven als de consument met een tegoedbon heeft betaald.