Nederlandse consument relatief minder gedreven door prijs
bezig met laden...
Volgens een wereldwijd onderzoek van Webloyalty in samenwerking met Oxford Brookes University Business School, is de Nederlandse consument minder prijsgedreven dan consumenten in andere landen.
Webloyalty deed onderzoek naar vijf motivaties om een aankoop te doen. De prijs, het gemak, invloed van medemens, promoties en personalisatie. In 13 landen, verspreid over de wereld, werden 5.000 consumenten ondervraagd.
Opvallend is het percentage van Nederlandse consumenten die de prijs de keuze laat beïnvloeden, dit ligt op 40 procent. Dit is relatief laag in vergelijking met de nummer één Brazilië, met 63 procent. Nederland staat op de twee na laatste plaats in de rij. In alle landen worden millennials het minst beïnvloed door de prijs in hun keuzeproces. Het onderzoek benoemt dat deze leeftijdsgroep meer waarde hecht aan de achtergrond van een artikel, zoals bijvoorbeeld duurzame productie waardoor ze meer geld over hebben voor een product.
Nederlanders laten zich dan weer meer beïnvloeden door het gemak van een aankoop. Ze kijken naar factoren zoals het retourbeleid en de afstand naar de winkel. Van de ondervraagden werd 29 procent beïnvloed door het gemak. De Nederlandse consument kwam hiermee op de vierde plaats. Turkije stond hierbij op de eerste plaats met 41 procent.
Op het gebied van personalisering (10 procent), invloed door anderen (5 procent) en promoties (5 procent) scoren de Nederlanders laag.
Beeld: FashionUnited