Nederlandse consumenten op hun hoede voor nep-reviews: 87 procent controleert echtheid
bezig met laden...
Nederlandse klanten zijn relatief behoedzaam als het gaat om online klantreviews, zo blijkt uit onderzoek van Capterra onder 700 Nederlanders. 45 procent van de Nederlandse consumenten denkt dat minstens de helft van de bedrijven nep-reviews publiceert: reviews die consumenten misleiden door het beeld van een bedrijf of product bewust te manipuleren. 87 procent van de review-lezers controleert de reviews dan ook op echtheid.
Klantreviews hebben betrekkelijk veel invloed op de keuze van een klant voor een product of dienst. Negen van de tien Nederlandse consumenten leest online reviews. Binnen de kleding- en beautybranche wordt gemiddeld 31 procent van de producten gereviewed. 71 procent van de respondenten geeft aan dat reviews invloed hebben op hun aankopen op kleding- en beautygebied. Voor elektronica is dat zelfs 97 procent. Het is dan ook van belang te weten of die reviews de waarheid vertellen.
Om te beoordelen of ze niet met nep-reviews te maken hebben, checkt 52 procent van de klanten de aanwezigheid van zowel positieve als negatieve reviews. 37 procent let op herhaling van zinnen in reviews, en 35 procent controleert de de betrouwbaarheid van het reviewplatform. Onafhankelijke reviewplatforms worden als meest betrouwbaar beschouwd, social media en fora als minst betrouwbaar.
Het wantrouwen jegens klantreviews is niet onterecht, zo concludeerde ook staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken onlangs. Er bestaat inmiddels een levendige handel in nep-reviews, die vaak tegen betaling worden geschreven. Vorige week presenteerde Keijzer een conceptvoorstel voor een wettelijk verbod op nep-reviews. Bedrijven die het verbod overtreden kunnen een boete krijgen van minimaal vier procent van de jaaromzet.
Beeld: Aygin Kolaei voor FashionUnited