• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Niet voor ieder winkelgebied meer plaats

Niet voor ieder winkelgebied meer plaats

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Een sanering in de winkelstraat is onvermijdelijk. Zowel de Rabobank als het ING Economisch Bureau zien dat de detailhandel overeind krabbelt. De economische omstandigheden verbeteren in 2015 en ondanks de sterke groei van online shoppen blijven fysieke winkels het belangrijkste verkoopkanaal. Toch betekent dat volgens de banken niet dat voor elk winkelgebied plaats blijft in Nederland.

Volgens de Rabobank wordt nog steeds 90 procent van de non-food omzet binnengehaald via fysieke winkels. De Rabobank vindt daarom dat de fysieke winkel en het winkelgebied vooralsnog van groot belang zijn én blijven. De bank denkt wel dat er nog steeds een overschot is aan winkel vierkante meters in Nederland. Oplossingen dienen daarom gezocht te worden in het compacter maken van de winkelgebieden.

“De overtuiging van de Rabobank blijft dat je in een winkelgebied met elkaar meer bereikt dan alleen. Iedere retailer kan een aandeel in het succes van een winkelgebied hebben en daarmee een bijdrage leveren aan het realiseren van een gezamenlijke droom of ambitie. Dat kunnen en willen we als lokaal betrokken bank versterken,” zegt Paul Dirken, directeur bedrijven bij de Rabobank Nederland.

Aantal fysieke kledingwinkels daalt

Cijfers van zowel het Centraal Bureau voor de Statistiek als van brancheorganisatie Inretail laten zien dat het aantal fysieke kledingwinkels dalende is. Het lukt niet iedereen om aan te haken bij de nieuwe realiteit: een markt waarin flexibel en efficiënt ingespeeld moet worden op de snel veranderende vraag van consumenten.

Het ING Economisch bureau ziet momenteel vooral voor fysieke schoenenwinkels problemen. Zalando heeft volgens de bank de markt voor goed veranderd. Het ING Economisch Bureau verwacht ook de komende jaren nog een stijging van het online aandeel: tot 30 à 35 procent in 2025. Het toenemende aantal online schoenenwinkels gaat ten koste van de omzet van fysieke retail. Een sanering in de winkelstraat is dus het gevolg. Ketens die weten te overleven kiezen voor crosschannel strategieën met een selectief aantal vestigingen.

ING
ING Economisch Bureau
Rabobank