Nieuwe Europese standaard voor maatindicatie, 'Goed nieuws voor consument en retailer'
bezig met laden...
25 jaar is er gewerkt aan een nieuwe Europese standaard voor maatindicatie, die vorige week door Modint werd gepresenteerd. Als het aan de ondernemersorganisatie ligt, wordt deze nieuwe vorm van maataanduiding op korte termijn binnen Europa de norm. En dat zou voor zowel de consument als de retailer veel winst kunnen opleveren.
Nieuw maatvoeringssysteem
Op dit moment worden er verschillende systemen gebruikt om de maat van een bepaald kledingstuk aan te duiden. Neem een Italiaanse maat 36, die is beduidend kleiner dan een Nederlandse maat 36. Dat was altijd al onhandig shoppen en zorgde voor ongemak met retouren, maar nu de consument steeds vaker via de webshop winkelt, is het maataanduidingssysteem zoals we dat nu kennen toe aan een make-over. Zeker op de online markt is het van groot belang om kosten rondom retouren te reduceren. En voor producenten is er winst te behalen doordat zij niet ieder kledingstuk moet labelen met de maataanduiding die voor het land geldt.
Primaire indicatie; heup- of borstomtrek
De nieuwe maataanduiding gaat uit van de omvangsmaten van het lichaam; het aantal centimeters van een bepaald lichaamsdeel. Als iemand bijvoorbeeld een T-shirt koopt, dan gaat hij straks uit van zijn eigen borstomtrek in centimeters. Dan is de borstomtrek de primaire maatindicatie. Bij een damesbroek is de heupomtrek in centimeters de primaire maatindicatie.
Nienke Steen, senior consultant corporate responsibility bij Modint vertelt aan FashionUnited: "Bedrijven kunnen gewoon hun eigen maattabel aanhouden, alleen de communicatie verandert. Het pictogrammetje geeft precies aan binnen welke range de consument moet zitten om het kledingstuk te passen. Laten we de jurk als voorbeeld nemen, vaak een lastig kledingstuk om aan te schaffen: voor een jersey-jurk zal de retailer, in verband met de stretchstof, met de nieuwe norm één maatindicatie hanteren, die van de borst. Voor een geweven jurk zijn twee maatindicaties belangrijk; zowel die van de borst als de heupomvang. De consument ziet dan direct of het model van de jurk aansluit en krijgt zo ook meer inzicht in de maatvoering van modemerken. Coolcat richt zich bijvoorbeeld veel meer op rechtere lichamen, terwijl Claudia Sträter juist meer geschikt is voor rondere vormen.”
" Bedrijven kunnen gewoon hun eigen maattabel aanhouden, alleen de communicatie verandert. Het pictogrammetje geeft precies aan binnen welke range de consument moet zitten om het kledingstuk te passen."
Implementatieproces
Vorige week werd de nieuwe Europese standaard voor maatindicatie door Modint gepresenteerd. Modint heeft een belangrijke rol gespeeld in het tot stand komen van de nieuwe standaard. Samen met leden, experts en grote Europese retailers heeft het businessnetwerk zich ingezet voor het samenbrengen van de verschillende meningen en technische expertise.
Modint is op dit moment met verschillende bedrijven in gesprek over het implementatieproces en de uitrolfase. Nienke Steen: “Er zal anders gelabeld moeten worden. Retailers kunnen ervoor kiezen om de oude maat plus de nieuwe maat te voeren. Er kan ook op een heel nieuw innaai-etiket overgestapt worden. De nieuwe norm gaat eigenlijk over het vereenvoudigen van de maatduiding voor zowel retailers en consument. Overstappen is niet verplicht.”
De grotere spelers binnen de Europese markt hebben al toegezegd over te stappen op de nieuwe maatindicatie. Wie dat precies zijn, wil Modint niet prijsgeven. Vanaf december 2017 gaat de Europese standaard (EN13402-3) in. Deze datum wordt gezien als startpunt om bedrijven aan te moedigen de nieuwe standaard te gebruiken.
Foto credit: Fancycrave via Pexels.com. Illustratie: Modint.