Nieuwe merken op de retailmarkt, maak kennis met: J-LAB3L, Narwal en My Favourite Piece
bezig met laden...
Ze staan te trappelen om de wereld kennis te laten maken met hun merken. Ze brengen vernieuwende ideeën, innoveren de modewereld. FashionUnited stelt maandelijks een aantal nieuwe merken voor. Wie zijn de nieuwkomers in de industrie, voor wie maken zij hun collecties, wat drijft hen en wat is hun wens? Deze maand gaat FashionUnited in gesprek met damesmodemerk J-LAB3L, Narwal die de markt bestormt met kleurrijke zwembroeken en My Favourite Piece die knitwear mode brengt.
J-LAB3L: ‘We verkochten onze eerste collectie in twee maanden tijd’
Wat tien jaar geleden begon met een enkele ontmoeting in Jakarta is inmiddels uitgegroeid tot een made-to-order damesmodemerk. J-LAB3L, een samentrekking van de drie J’s van oprichters Janneke Honings en Judith van der Wolde en de Indonesische hoofdstad Jakarta, is momenteel een jaar actief in de mode-industrie. “Tien jaar geleden hebben Judith en ik elkaar ontmoet in Jakarta," vertelt Honings als FashionUnited haar telefonisch spreekt. “We studeerden allebei rechten in Groningen, gek genoeg woonden we maar 400 meter uit elkaar, maar ontmoetten we elkaar voor het eerst in Indonesië. Tijdens ons werk in de advocatuur misten we het ondernemen en we wilden graag iets samen opzetten. Daar zijn we op door gaan filosoferen en uiteindelijk ontstond, door onze gezamenlijke passie voor mode en rechtvaardigheid, het merk J-LAB3L.”
Het eerste jaar werd de kleding geproduceerd op Java, in Indonesië. Momenteel wordt de kleding in India gemaakt. “We zagen in Indonesië en India met eigen ogen hoe het gesteld was met de mode-industrie en willen met onze duurzame mode echt impact maken door het daar op een goede manier te laten produceren. Daar zijn we twee jaar geleden mee begonnen, in 2018 verkochten we voor het eerst onze kleding.”
Signatuur
“Onze collecties laten zich het best kenmerken door de soepelvallende, duurzame stoffen die we gebruiken. In de duurzame mode merkten we dat deze niet vertegenwoordigd waren. De signatuur van het merk laat zich ook definiëren door de prints en trendkleuren.”
Wholesale
De verkoop van de eerste collectie ging in rap tempo, volgens Honings. “Onze eerste collectie verkochten we in twee maanden tijd. Ook bij onze tweede collectie ging het snel. We hebben ons eerst op ecommerce gericht, omdat we daar de meeste omzet mee konden draaien. Maar onze kleding werd snel opgemerkt op Instagram en de vragen van retailers of ze onze kleding ook in hun winkel mochten verkopen stroomden binnen. Daarom richten we ons nu ook op wholesale.”
Segment
“We richten ons met J-LAB3L op het middensegment, prijzen variëren van 69 euro tot 189 euro voor bijvoorbeeld een jurk.”
Toekomst
“Omdat we allebei niet uit de mode-industrie komen was het werk uitdagend. De afgelopen twee jaar hebben we veel geleerd. Wij zijn zelf betrokken bij het productieproces. Van het ontwerpen van de kleding tot het bezoeken van de fabrieken waar het wordt geproduceerd. Dat levert veel leermomenten op. In het begin kwamen we bijvoorbeeld met plaatjes van een strikje dat we wilden naar het productiebedrijf, dat het zo niet werkte leerden we al snel. Maar het heeft ook zo zijn voordelen dat we niet uit de mode-industrie komen. Omdat we niet denken in problemen, bereiken we veel en kunnen we ook de collectie neerzetten die we graag willen. Onze droom voor de toekomst is dan ook om dit werk door te kunnen zetten. We zijn er fulltime met plezier mee bezig en onze ideeën en collecties worden positief ontvangen.”
Narwal: ‘Voor de man die net even iets anders wil dragen dan de rest op het strand’
Een wereldreis die eindigde in de Zuid-Afrikaanse hoofdstad Kaapstad vormde de basis voor de modedroom van Rick van der Vliet en partner Rieke van Wijngaarden van het duurzame zwembroekenmerk Narwal. “We stuitte daar op een zwembroek van een Afrikaans merk met een sprankelend motief dat we erg leuk vonden. Eenmaal terug in Nederland zagen we dat soort gelijke zwembroeken niet te verkrijgen waren in Nederland en ook niet in Europa," vertelt Van der Vliet als FashionUnited hem telefonisch spreekt. “Ik ben toen zelf gaan ontwerpen en maakte de eerste vier zwembroeken uit onze collectie. Deze werden goed ontvangen door vrienden en familie en al snel kwam ook de eerste winkel om de hoek kijken, Bohemian in Rotterdam.”
“De naam Narwal is ontstaan in de beginperiode tijdens een avondje tv kijken. We keken naar National Geographic waar een documentaire over Narwals werd vertoond. Narwals die ook de wel de eenhoorn van de zee genoemd worden, zijn een mix tussen een dolfijn, walvis en het mythische figuur een eenhoorn. Een gekkig dier dat perfect past bij onze collectie die we zelf ook altijd omschrijven als een beetje gekkig. Omdat het een waterdier is sluit het tevens aan bij onze duurzame filosofie. We maken de zwembroeken van gerecyclede petflessen.”
Signatuur
De zwembroeken van Narwal verschijnen in opvallende kleuren. “Duurzaamheid staat voorop. Daarnaast beschrijven wij ons merk altijd als een beetje geestig, sprankelend en fris. Onze collecties laten zich het best kenmerken door de opvallende motieven die we gebruiken. Waarbij we ons richten op alles uit het goede leven, van eten en drinken tot planten en dieren. Zo hebben we in de aankomende collectie een zwembroek met stokstaartjes zitten. We zijn er voor de man die net even iets anders wil dan wat de rest draagt op het stand.
Wholesale
“Met Narwal richten we ons op een combinatie van wholesale en retail. We liggen momenteel in twaalf multibrandstores verspreid door Nederland. Voornamelijk in de randstad en Brabant. Dit willen we volgend jaar uitbreiden naar 50 winkels. Ook richten we ons in 2020 op België en vanaf 2021 op Duitsland en de Scandinavische landen. Hierbij maken we een combinatie met retail. We hebben een eigen webshop die we verder gaan uitbouwen en ook campagnes mee op gaan zetten. We merken dat beide strategieën elkaar versterken. Mensen weten ons online te vinden, maar de winkels zijn echt ons visitekaartje.”
Segment
“We richten ons tot het middenhoog segment, met zwembroeken die voor 59,95 euro worden verkocht.”
Toekomst
Het toekomstbeeld is voor de mede-oprichter duidelijk vertelt hij. “We willen blijven groeien en onze kleding in meer winkels hebben liggen. En wie weet, ooit een eigen flagshipwinkel in Saint-Tropez dat zou wel het ultieme doel zijn.”
My Favourite Piece: ‘Oude favorieten als inspiratie voor nieuwe favorieten’
Ze leerden elkaar meer dan tien jaar geleden kennen bij het knitwear damesmodemerk Turnover. Nadat Antois Kiestra en Manuela van Borkulo het bedrijf in 2008 verlieten, hielden ze contact en ontstond er gedurende de jaren de wens om samen een label te starten. Deze wens ging in 2017 in vervulling toen de twee hun passie voor knitwear bundelden in modemerk My Favourite Piece. “We hebben zelf een grote passie voor knitwear en merkten in onze omgeving dat mensen behoeften hebben aan deze mode. Dat gecombineerd met onze ervaring in de mode resulteerde in ons eigen bedrijf," vertelt Kiestra telefonisch aan FashionUnited.
Inmiddels is er een klein bedrijf ontstaan en ligt de tweede collectie van het merk al in de winkels, vertelt de eigenaar. “De derde collectie, voor lente/zomer 2020 hebben we onlangs gepresenteerd op de modevakbeurs De Modefabriek. Met My Favourite Piece spelen we in op favoriete kledingstukken van vrienden en bekenden. Door ons werkverleden bij Turnover wilden vrienden en bekenden vaak een van hun oude favoriete vesten of truien laten zien. Vaak bleken deze oude favorieten al jaren achter in de kast te liggen en toe te zijn aan een design-update; een andere kleur, steek of zelfs andere detailleringen. Dit bleek een mooie inspiratie en nieuw ontwerpuitgangspunt te zijn voor het creëren van nieuwe favoriete truien en vesten voor My Favourite Piece. Daar is de naam ook uit ontstaan. Oude favorieten inspireren ons op deze manier tot het maken van nieuwe favorieten. Hiervoor hebben we een sterke wisselwerking met onze vrienden, maar inmiddels ook met klanten en de retailers. Zij geven ons feedback op wat ze leuk vinden. Daarnaast weten wij door onze jarenlange ervaring in de mode ook wat werkt.” Kiestra werkt naast My Favourite Piece ook als hoofdontwerper voor Tramontana, Van Borkulo heeft jaren sales ervaring in de mode bij onder andere Esprit en Expresso.
Signatuur
“De collectie laat zich typeren door transitional knitwear, we maken kleding voor de Noord-Europese vrouw, die het hele jaar gedragen kan worden. De stijl is een vleugje Scandinavisch, elegant en toch stoer. Stoer doch vrouwelijk door het materiaal en elegant door de aansluitende pasvorm. We maken een basic collectie, zonder teveel details.
Wholesale
“We richten ons met My Favourite Piece vooral op wholesale. We hebben veel beginnende ontwerpers gezien die alles zelf wilden doen qua verkoop via eigen kanalen, maar daar helaas niet altijd in slaagden. Daarom hebben we gekozen voor een andere aanpak. Manuela kent veel mensen uit de retailwereld, meer dan 400 detaillisten. Zij is bij een deel van haar netwerk langsgegaan met onze collecties om deze te presenteren en het werd enthousiast ontvangen. Daarom liggen we nu ook in meer dan 40 winkels in Nederland en België. In Nederland onder andere bij Elle Belle in Amsterdam en Garbo in Den Haag”
“Daarnaast zijn we bezig met een eigen website die binnen anderhalve maand online gaat. Dit wordt een website zonder webshop. We richten ons op een nieuw model waarbij we de kleding laten zien en mensen erop kunnen klikken. Vervolgens kunnen ze dan zien waar het kledingstuk in de buurt aanwezig is zodat ze het bij een retailer kunnen kopen. Zo verdienen wij niet alleen omzet, maar ook de retailers die het nu al best zwaar hebben. Daarnaast is het een mooi model omdat de retailer zijn klanten goed kent, stijlen mixt en zo inspiratie overbrengt.”
Segment
My Favourite Piece is een middensegment damesmodelabel. “We verkopen voor prijzen tussen den 100 en 150 euro. Een betaalbare prijs voor een kwalitatief goed item.”
Toekomst
“Voor nu richten we ons op Nederland, maar ook in België merken we dat retailers geïnteresseerd zijn. Daarnaast kijken we naar de Duitse markt, daar hebben we een agent die bekijkt wat zou werken en welke bedrijven interesse hebben.”
“Onze ambitie is ons merk binnen vijf jaar op nog meer plekken in Nederland en buitenland te hebben. En dat de vrouwen die onze kleding dragen daar steeds opnieuw blij van worden. Een flagship store zou mooi zijn, maar dat is niet ons hoofddoel. Ons merk werkt juist goed in de plaatselijke boetiek waar enthousiaste mensen werken die onze kleding graag verkopen.”
Heeft u een nieuw modemerk? Laat het de redactie weten via news@fashionunited.com
Foto1: J-LAB3L
Foto2: Narwal
Foto3: My Favourite Piece