• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Nieuwe online b2b marktplaats WeMarket ziet veel kansen in modebranche

Nieuwe online b2b marktplaats WeMarket ziet veel kansen in modebranche

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Al 2,5 jaar wordt in stilte gewerkt aan een business-to-business online marktplaats. Het team groeide in die tijd naar twintig medewerkers. Maar dat heb je volgens Gijs van den Broek, commercieel directeur van WeMarket - een idee uit de koker van WeTransfer-oprichter Bas Beerens - wel nodig als je wereldwijd actief wil zijn, in alle mogelijke productcategorieën. “Als mensen binnenkomen denken ze vaak: ‘Dit is geen start-up, dit is al een volwassen bedrijf’.”

WeMarket ontstond eigenlijk uit een ander idee. “Eerst was het plan om een online webshop in discountfashion, om het zo maar te zeggen, op te zetten. Maar op een gegeven moment kwamen we tot de conclusie dat het heel moeilijk is om producten te krijgen. Voor ons, de kopende partij, was het niet helder wat het aanbod was. En voor de merken, de aanbiedende partij, was totaal niet helder aan wie we hun producten dan zouden verkopen. Tegen welke prijzen zouden de producten verkocht worden? Aan welke consumenten? Toen dachten we: misschien is een marktplaats een beter idee. Het ontstond dus vanuit onze verbazing over hoe ondoorzichtig vraag en aanbod is. We besloten ons niet meer alleen op mode te richten maar op alles: van elektronica tot speelgoed en autobanden.”

WeMarket focust in eerste instantie nog wel op mode - en op consumentenelektronica - omdat het belangrijk is dat de marktplaats de juiste balans heeft tussen vraag en aanbod, als de marktplaats live gaat. Bij een mismatch zijn bijvoorbeeld de leveranciers ontevreden, omdat er wel spullen online staan, maar die verkopen niet. En als er geen producten zijn, komen inkopers niet terug. Mode leek WeMarket bovendien een slim uitgangspunt, vanwege de hoge omloopsnelheid van de producten.

Online zakelijke marktplaats WeMarket wordt dankzij WeTransfer-oprichter Bas Beerens gefinancierd zonder extern kapitaal

Wat het is, in een notendop: een business-to-business marktplaats, members only waar zowel merken als het midden- en kleinbedrijf kunnen handelen met distributeurs, groothandelaren, retailers en opkopers. Bestond dat nog niet? Van den Broek: “Er zijn wel b2b initiatieven, maar daar hebben consumenten ook vaak toegang toe en merken hebben zoiets van: ‘Dat vinden we niet prettig’. Onze grootste concurrent is eigenlijk niet online, dat is de traditionele handel. Als merken nu willen uitbreiden, gaan ze op een beurs staan. Ze moeten vertegenwoordigers in een vliegtuig stoppen. Wij denken dat WeMarket de handel in binnen- en buitenland kan versnellen en vereenvoudigen.”

De online marktplaats is volgens Van den Broek bijvoorbeeld handig voor retailers die te maken hebben met producten die niet goed verkopen, slowmovers. “Nu moet je dan bellen naar handelaren die je op een lijstje hebt staan. Er zijn dan wel buyers restrictions, maar niet iedereen houdt zich daar aan. Dan gebeurt het wel eens dat er sportschoenen bij een elektronicazaak terecht komen. Dat is voor een high-end sportmerk niet prettig. En aan het einde van het seizoen kun je natuurlijk eindeloos afprijzen, maar dan wordt je een concurrent van je eigen nieuwe collecties, omdat consumenten alleen nog maar producten met korting willen kopen. Via WeMarket kun je tijdig de producten aan een andere partij verkopen, misschien aan een discounter of internationaal.”

Winkeliers kunnen WeMarket ook inzetten als ze halverwege het seizoen bijvoorbeeld ineens zonder witte, korte broeken zitten. “Nu, volgens het traditionele model, zou je tien leveranciers moeten bellen met de vraag of ze nog witte, korte broeken hebben. Terwijl je buurman misschien wel een overschot heeft.”

Gaastra en Gsus in zee met WeMarket

WeMarket lijkt vooral handig voor korte termijn transacties, kort op de markt. Maar Van den Broek zegt ook te onderzoeken hoe het platform lange termijn relaties kan ondersteunen. “We willen natuurlijk graag dat merken die met ons werken ook hun bestaande relaties uitnodigen voor WeMarket.” Dat wil het bedrijf ook vanwege het verdienmodel. Wie wil handelen via WeMarket moet namelijk 500 dollar per jaar betalen aan het bedrijf. Zelf benadrukt Van den Broek liever dat WeMarket als onafhankelijke marktplaats geen percentage van de transacties ontvangt.

De afgelopen jaren benaderde het platform meer dan honderd bedrijven die in zee zouden kunnen gaan met WeMarket, van merken en distributeurs tot aan de retailer. Modemerken als Gaastra en Gsus zegden al toe gebruik te maken van WeMarket. Inkopers benaderen is lastiger. Van den Broek: “Vroeger tijdens de dotcom-bubble was het mantra: ’If you build it they will come’. Wij hebben meer het mantra: ‘If you get them, they will come’. We moeten dus internationale merken aan ons verbinden, om geloofwaardig te zijn als marktplaats. Dan is het voor de inkopers en mkb'er die we moeilijker kunnen bereiken, bijvoorbeeld in Taiwan, duidelijk dat zij ook aanwezig moeten zijn.”

De modebranche is misschien ondoorzichtig, omdat merken helemaal niet willen dat alles altijd transparant is. Volgens Van den Broek hoef je ook helemaal niet alles op WeMarket te gooien. En anoniem handelen kan ook. Maar dan weten retailers weer niet met wie ze zaken doen. “Daar hebben we dus wat op gevonden: WeMarket Karma,” zegt de commercieel directeur. “Iedere member krijgt een Karma score, waardoor andere leden zien of je met elkaar zou moeten handelen. Karma wordt nu bepaald door 25 variabelen, bijvoorbeeld: wat is de creditrating bij Dun & Bradsheet, hoe vaak log je in op WeMarket, hoe snel reageer je op aanvragen, hoeveel producten heb je er op staan? En als je je niet houdt aan de door de verkoper gestelde voorwaarden, gaat je karma omlaag. Karma kun je verdienen, niet kopen.”

Kan iedereen zich aanmelden? “Nee, we controleren, onder andere via Dun & Bradstreet, of je echt een bedrijf bent. We checken ook of jij bent wie je zegt dat je bent. “ En moeten modebeurzen bang zijn? “Absoluut niet, beurzen blijven nodig. Stel een inkoper van de Bijenkorf wil geïnspireerd worden, dan gaat hij naar de Modefabriek. Maar aanvullend kan hij, gedurende het seizoen op WeMarket kijken.”

B2B
bas beerens
business to business
Marktplaats
wemarket
wetransfer