• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Officine Creative opent flagshipstore in Amsterdam

Officine Creative opent flagshipstore in Amsterdam

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |REPORTAGE

De laatste dozen worden nog snel binnengebracht. “De zomercollectie,” licht mede-eigenaar en uitbater Dominik Radzian toe, terwijl de dozen -afkomstig uit Italië- de trap op worden gesjouwd. Vandaag gaat de eerste Nederlandse flagshipstore van het Italiaanse label Officine Creative open, aan de Prinsengracht 529.

Het aanbod in de nieuwe flagshipstore bestaat uit dames- en herenschoenen, tassen en accessoires. “Het is een niche-merk in het hoogsegment, de meeste schoenen starten met 415 euro,” aldus de mede-eigenaar. Officine Creative heeft naar eigen zeggen een ‘uniek productieproces’ met ‘verfijnde was-, polijst- en verftechnieken’. De items van het Italiaanse label hebben veelal een doorleefde uitstraling en zijn vervaardigd van buffel-, paarden-, kameel-, lama- of kangoeroeleer. Kalfleer wordt doorgaans een stuk minder gebruikt. “Dat heeft een grove nerf. Buffelleer is steviger, en dat is handiger met de wassing. Kalfsleer wordt meer gebruikt voor de voering,” weet Radzian.

De winkel bestaat uit een winkelgedeelte met een grote trap, en achterin is een doorkijkje naar een verdieping lager, de kelder. Het is nog niet af, er is alleen een kale betonnen vloer te zien. “Dat wordt mogelijk in de toekomst een ruimte met een limited edition collectie en een VIP-gedeelte, daar denken de eigenaren nog over na,” licht Radzian toe. Ook zijn er nog twee kamers boven, die worden waarschijnlijk straks gebruikt als magazijn. “Vroeger was dit een spa.”

Eerste Nederlandse flagshipstore Officine Creative opent in Amsterdam

De winkel oogt warm en intiem door het gebruik van eikenhout in de stellages en verweerde materialen. Zo zijn de displays geïnspireerd op bankkluizen. “Officine Creative ziet iedere schoen als een uniek waardevol object om voor langere tijd te koesteren,” lichtte het merk toe in een persbericht. Radzian vult aan: “Dit is het nieuwe winkelconcept. Daarvoor heeft Officine Creative een speciaal ontwerpbureau ingeschakeld. De winkel in Parijs heeft het nog niet, maar de Amsterdamse winkel wel. De nieuw te openen winkel in New York krijgt ook dit concept.”

Er is al proef gedraaid in de winkel. Radzian focuste eerst op de Nederlandse klant, maar het grootste gedeelte van de klanten blijkt toch toerist. “De maten moest ik ook bijstellen; de Nederlandse vrouw heeft meestal maat 39-40, maar de toeristen hebben veel kleinere voeten,” vertelt de mede-eigenaar glimlachend. “Ik heb nu veel meer schoenen in maat 36 en 37 in de winkel.”

Met een winkel in Parijs en een nog te openen winkel in New York wordt er hard gewerkt aan het aanbod. Radzian: “We hebben veel invloed op het assortiment. Hier komen veel buitenlandse klanten, uit de Verenigde Staten, Rusland, Japan en Scandinavië. Die zoeken naar een bepaald item dat ze ergens hebben gezien. Op dit moment is het verschil in assortiment nog wat groter, zo heeft de winkel in Parijs een klassieker aanbod dan wij. Maar dat wordt nu wel meer gelijk getrokken.”

Office Creative opent Amsterdamse flagshipstore aan Prinsengracht

Eigenaar en menswear designer Roberto di Rosa laat in een persbericht weten blij te zijn met de eerste winkel in Nederland. “Officine Creative heeft haar succes te danken aan een handjevol landen, waaronder Nederland. Wij hebben een speciale band met Amsterdam, we houden van deze stad en kijken uit om de Nederlandse klant te ontmoeten,” aldus Di Rosa. Het merk werd al eerder in Nederland verkocht, onder meer via Daniele Dentici.

Officine Creative werd opgericht door de broers Roberto en Luca di Rosa. Zij zelf zijn verantwoordelijk voor respectievelijk de herenlijn en de vrouwenlijn van het merk. Neef Paolo di Rosa ontwerpt en ontwikkelt de tassen en lederen accessoires. De werkplaats van het familiebedrijf werd al in 1968 opgericht in Montegranaro, een bergdorp in de Italiaanse Marken regio dat bekend staat om zijn uitstekende schoenenproductie.

De omzet van schoenen bleef in de eerste negen maanden nagenoeg gelijk ten opzichte van een jaar eerder, meldde Inretail eerder op basis van de GfK ShoeScan. Mannenschoenen deden het 0,1 procent beter, terwijl de omzetten van kinderschoenen en damesschoenen daalden met respectievelijk 0,4 procent en 0,7 procent. Retailers vestigen hun hoop op het laatste kwartaal. “Het consumentenvertrouwen was in geen jaren zo hoog en meteen het eerste weekend van oktober verkochten winkels dankzij het herfstweer soms 100 procent meer dan in 2015. Steeds vaker komt de omzet ook via de webshop van deze winkels binnen. Met een goed laatste kwartaal kan de sector boekjaar 2016 positief afsluiten,” aldus INretail. Ook Radzian hoopt ook op een succesvolle laatste maand van het jaar: “Het wordt een whirlwind.”

Beeld: Officine Creative

officine creative