• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Omzet Europese webwinkels bereikt recordhoogte in 2020

Omzet Europese webwinkels bereikt recordhoogte in 2020

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Beeld: Pexels

Nederlandse consumenten gaven in 2020 bijna 2,6 miljard euro uit bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie, dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dit komt neer op een stijging van bijna 32 procent.

Nederlanders gaven ruim 600 miljoen meer uit dan in 2019. In het onderzoek van het CBS gaat het om online-aankopen van Nederlandse consumenten bij bedrijven die gevestigd zijn buiten Nederland.

Het statistiekbureau is sinds 2014 begonnen met het bijhouden van cijfers over de bestedingen van Nederlanders bij Europese webwinkels. In dat jaar gaven Nederlandse consumenten nog geen 700 miljoen euro bij Europese webwinkels buiten Nederland uit. Nu is dat bedrag bijna vier keer zo groot. Vergeleken met dezelfde periode in 2019 stegen de aankopen voornamelijk de laatste drie kwartalen van 2020 sterk van 30 naar 28 procent, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Een minder harde stijging was in het eerste kwartaal van 2020 (18 procent). Net voor de overgang van het tweede kwartaal, kreeg Nederland te maken met het coronavirus en de maatregelen. Tijdens de pandemie kreeg Europa te maken met een verschuiving naar online winkelen.

Omzet Nederlandse internetverkopers stijgt met meer dan 40 procent

Naast de stijging bij de Europese webwinkels, steeg ook de omzet van Nederlandse internetverkopers in het begin van de coronacrisis. Onder deze internetverkopers vallen zowel verkopen aan Nederlandse als buitenlandse consumenten. In 2015 steeg de omzet -ten opzichte van 2014- met 22,1 procent. In 2020 steeg de omzet -ten opzichte van 2019- met maar liefst meer dan 40 procent. De stijging van internetverkopen is vooral toe te schrijven aan multichannelers. Bovendien nam de omzet van de pure webwinkels met bijna 36 procent toe, blijkt uit cijfers van het CBS.

De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels nam over de jaren sterk toe, maar bleef het effect van de consumptieve bestedingen beperkt. Dat komt doordat de aankopen een klein deel vormen van alle uitgaven door de consumenten, zo is te lezen. Het ging in 2018 om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet; in 2020 was de totale omzet van de detailhandel (winkel, internet en markt) in Nederland 6 procent hoger dan in 2019.

Volgens het statistiekbureau is het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels voor een consument niet altijd duidelijk. Dat komt omdat webwinkels vaak in meerdere talen zijn opgemaakt en buitenlandse webwinkels vaak een Nederlandse versie hebben.

CBS
Centraal Bureau voor de Statistiek