Bijna zestig procent van de retail- en hotelondernemers maakt zich zorgen over de macht van online platforms, zo blijkt uit onderzoek van Shopping Tomorrow. Het onderzoek is uitgevoerd door de Hogeschool van Amsterdam in opdracht van het platform onder 540 ondernemers.

Het onderzoek wijst uit dat de stijgende kosten die platforms vragen voor samenwerking en het feit dat ondernemers niet zelf contact met hun klanten kunnen hebben de grootste zorgen zijn van de ondernemers op dit gebied. Als grootste reden om samen te werken met de online platforms geeft 59 procent aan dit te doen om omzetgroei te realiseren. Op de tweede plaats met 26 procent staat het genereren van leads naar de eigen webshop.

De stijgende verkoop- en advertentiekosten, het rendement en de concurrentie van de online platforms zelf zijn de grootste zorgpunten bij de retail- en hotelondernemers volgens het onderzoek. Van de deelnemende retailers geeft 33 procent aan actief te zijn op online platforms. Van de fashion retailers is 21 procent aanwezig op een online platform. Bol.com, Google Shopping en To Be Dressed zijn het populairste onder de moderetailers. Tweederde van alle ondervraagde retailers geeft aan niet actief te zijn op dergelijke platforms omdat het niet past bij de uitstraling van het bedrijf, ze geen tijd hebben om zich te verdiepen in het platform en niet voldoende kennis in het algemeen hebben over online platforms.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN