• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Online aankoop kleding groeit 38 procent in Q3

Online aankoop kleding groeit 38 procent in Q3

Door Esmerij van Loon

bezig met laden...

Scroll down to read more

In het derde kwartaal van 2016 hebben Nederlanders 38 procent meer online uitgegeven dan in dezelfde periode vorig jaar. In de maanden juli, augustus en september werd voor 4,48 miljard euro online besteed. In totaal werden in die periode 41,65 miljoen online aankopen gedaan. Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor die vandaag bekend zijn gemaakt.

Nederlandse consumenten gebruiken vaker de smartphone om online aankopen te doen. Uit het onderzoek komt naar voren dat dit jaar 20 procent van de kopers zijn aanschaf via de mobiel heeft gedaan. Vorig jaar was dit percentage 14 procent. Vooral mensen in de leeftijdscategorie van 15-39 jaar maken vaker gebruik van hun smartphone om online een bestelling te plaatsen.

“De stijging van het consumentenvertrouwen in Nederland zorgt ervoor dat de online bestedingen groeien als nooit tevoren. Steeds meer mensen ontdekken de gemakken van online shoppen en vooral jongeren doen dit steeds vaker via hun smartphone,” zegt Gino Thuij van GfK dat het onderzoek deed in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met Post.nl.

Telecom, verzekeringen en speelgoed hebben in het derde kwartaal de meeste groei in online bestedingen laten zien. Hoewel de online aankopen van kleding en van schoenen en lifestyle met respectievelijk 38 procent en 55 procent is gestegen, vallen deze categorieën net buiten de top vijf van gestegen bestedingen. Aan telecom werd bijvoorbeeld 61 procent meer besteed en aan speelgoed, op nummer drie in de top vijf, 51 procent meer. Aan kleding werd in het derde kwartaal 26 procent meer uitgegeven; aan schoenen en lifestyle 35 procent. Gfk maakt geen bedragen per categorie openbaar.

Thuiswinkel.org
webshoppen