Oprichter About.: “Mannen zijn op zoek naar een fijne plek met goed advies”
bezig met laden...
About. Lifestyle voor men heeft in drieëneenhalf jaar tijd flink wat fans opgebouwd. In januari wist wist de winkel binnen vier weken de benodigde 100.000 euro binnen te slepen om een tweede winkel in Amsterdam te openen door middel van crowdfunding. Wat is het geheim achter een succesvolle mannenmode winkel en hoe krijg je die man de winkel in? FashionUnited spreekt met oprichter Randy Hoogeweegen.
Dromen van een eigen winkel, dat deed Randy Hoogeweegen al vanaf zijn zevende. Na een studie aan het TMO en verschillende werkervaring op te doen was hij in 2015 er klaar voor. “Het ging kriebelen. Wat ik ambieerde was groter dan Bergen op Zoom, waar ik destijds werkte en waar ik ben opgegroeid. Amsterdam is toch wel de modestad dus ging ik een jaar lang elke zondag naar de hoofdstad.” Kijken welke stijlen daar te zien waren, wie er rond liep. “Dat was een leuke manier om te ontdekken hoe Amsterdam werkte. Toen het pand aan de Haarlemmerdijk gevonden, het ondernemersplan ingeleverd en van de een op de andere dag zijn we open gegaan,” vertelt de trotse eigenaar telefonisch.
Het geheim achter de mannelijke shopper volgens About. Lifestyle for men-oprichter
About. Lifestyle for men is een all men’s concept, het discrimineert niet. “Maar als je het dan toch in een hokje moet stoppen is het Scandinavisch-Nederlands met hier en daar een uitspatting naar Frankrijk.” De leeftijd ligt meestal tussen de 25 en 55, maar dat betekent niet dat een klant van in de zeventig niet even goed gelukkig de winkel uit kan stappen. Bestsellers zijn de merino-wollen truien (‘Die kun je aan iedereen verkopen, van een hele hipperd tot een bankmedewerker’) en pantalons (‘je merkt dat de spijkerbroek toch onder druk komt te staan’). “We zijn een pantalon gefocuste winkel. Wat het heel goed doen zijn die semi-joggingbroeken met een elastieken band die er netjes uit zien. Je kunt een man niet blijer maken als het er hip uitziet en mega lekker zit.”
Hoe krijg je de man, die houdt van hippe dingen en comfort maar toch ook wel van het gemak van internet shoppen nou de winkel in. “Ja de truc is inderdaad om mannen, in plaats van achter hun laptop die broek te laten bestellen, te laten denken ‘Laat ik bij de jongens langs gaan, een bak koffie drinken en die broek kopen’,” aldus Hoogeweegen. “Of dat ze gewoon advies komen vragen en een bak koffie drinken. Kopen is bij ons niet verplicht, de winkel inlopen wel,” grapt de winkeleigenaar. “Het is een cliché, maar ik merk hoe beter je de klant helpt, hoe sneller hij een nieuwe klant met zich mee de winkel in neemt.” Zo hebben Hoogeweegen en zijn compagnon Koen van Meersbergen een enorm geheugen en onthouden ze elke klant. “Dan ben je een jaar niet geweest, maar dan vragen we wel hoe het nou met je hond is afgelopen. Mannen zijn daar wel gevoelig voor. Ik denk dat een man op zoek is naar een fijne plek met goed advies, we hebben niet voor niets een favoriete kapper of bakker.” Zo is er een klant die al drieënhalf jaar bij About. Lifestyle for men winkelt. “Ik ken hem, hij kent mij. Elke keer als hij binnenstapt heeft hij iets aan dat hij de vorige keer heeft gekocht.” Zo komt het ook voor dat Hoogeweegen de klant en zijn stijl zó goed kent dat hij maar tien minuten aan het verkopen is en daarna vijftig minuten slap ouwehoert. “Ga maar zitten, hier heb je een biertje of koffie en ik geef je wel een mooi overhemd, een broek en een paar schoenen en zorg ik dat je binnen je eigen grenzen blijft,” zo omschrijft Hoogeweegen het contact met zijn bezoekers. “Sommige mensen moet je niet te hip aankleden en sommige mensen moet je niet te duren artikelen aangeven. Niet iedereen wil veel geld uitgeven aan kleding.”
About. Lifestyle for men opent tweede winkel in De Clercqstraat, Amsterdam
Op modegebied gebeurt er een hoop in de mannenmode, zo erkent Hoogeweegen. Het wordt allemaal een stuk modischer. “We zijn net terug uit Parijs en daar ligt een hoog modisch gevoel dat we kunnen terugvertalen naar onze klanten. Scandinavische stijl blijft aanwezig, maar je ziet steeds meer invloeden van andere gebieden.” De winkeleigenaar noemt de combinatie van Filippa K met Amsterdamse streetwear. “Een combinatie waar ik zelf heel warm van word.”
“Ook merk je dat er meer over duurzaamheid wordt gepraat tijdens het inkopen. Of dat een percentage van de collectie naar een goed doel gaat. Daarnaast wordt ook steeds meer gewerkt met korte collecties. Meer en meer merken werken met zes tot twaalf collecties per jaar, kleine plukjes en dat is voor inkopers ook wel interessant.” Zelf heeft Hoogeweegen duidelijk voor ogen hoe zijn aanbod eruit ziet, een goede mix tussen commercieel en niet commercieel. “Negentig procent van de merken die we bieden staan al vast, de overige tien procent van het budget die nemen we mee naar de beurs. We kopen in op hoeveel kledingstukken we kwijt kunnen in de winkel, op posities. We geloven in een commercieel goede winkel. Koop je te veel moeilijke merken, te modisch, dan verkoopt het niet. Het blijft toch Nederland. Daar zijn we ons heel erg van bewust.”
Elke keer als een man About. Lifestyle for men binnenstapt moet hij verrast worden. “Ik wil de winkel op een zo hoog mogelijk niveau neerzetten, met de meest recente paspoppen en kleurbeelden in het vak,” Hoogeweegen kan zich dan ook niet inbeelden dat je een dag in de winkels niets te doen hebt. “De klant wil verrast worden, dus verander ik de opstelling heel vaak. Dan lijkt het alsof er iets nieuw is terwijl ik alleen de rekken heb verplaatst. Je moet die spanningsboog hoog houden.”
De nieuwe About. Lifestyle for men winkel komt in Amsterdam Oud-West aan de De Clercqstraat en heeft 270 vierkante meter aan winkeloppervlak. Om het nog gezelliger komt er zelfs een About. Cafe. “Ik dacht: ‘Daar zit meer in’,” aldus Hoogeweegen. “Dit kunnen we ook op grotere vierkante meters.”
Beeld: About. Lifestyle for men