Pakistan belangrijkste retail groeimarkt
bezig met laden...
Euromonitor heeft Pakistan aangewezen als de belangrijkste retail groeimarkt van dit moment. Het onderzoeksbureau berekende dat de retailomzet in het land tot 2021 ieder jaar met ruim 8 procent toeneemt. Naar verwachtig verdubbelt het aantal winkels in Pakistan de komende vier jaar. Euromonitor schat het totaal aantal retaillocaties in het land in 2021 op 1 miljoen.
De enorme groei in Paksitan is te danken aan een aantal factoren. Het land heeft een vrij jonge bevolking. Ongeveer twee-derde van de mensen in Paksitan zijn jonder dan dertig jaar. Daarnaast groeit het besteedbaar inkomen van de bevolking in het land. Sinds 2010 is het bedrag dat de gemiddelde Pakistaan maandelijks kan uitgeven ongeveer verdubbeld.
Tel daar het relatief lage prijspijl en een groeiende middenklasse bij op en Pakistan is een retailmarkt om van te watertanden. Volgens Euromonitor omvat de Pakistaanse middenklasse over vier jaar meer mensen dan die van het Verenigd Koninkrijk of van Italië. "We hebben hier een heel nieuw type millennial shopper," zegt Shabori Das van Euromonitor tegen persbureau Bloomberg. "Ze vinden het niet erg om flink in de buidel tasten voor de lifestyle die ze willen hebben. Dat is een heel andere mentaliteit dan de Baby Boom generatie die sparen als prioriteit had." Das vergelijkt de ontwikkeling die Pakistan nu doormaakt met die in India vier jaar geleden.
Pakistan staat dus op één van belangrijke retail groeimarkten. Andere landen in de top drie zijn: Kameroen op twee en Zuid-Korea op drie. Gevolgd door India, Guatemala, Kenia, de Verenigde Arabische Emiraten, Saudie Arabië, Vietnam en Algerije.