Parfois richt zich op grote steden: “Amsterdam was een logische stap”

Het Portugese merk Parfois is hard bezig met expansie. Binnen 10 maanden is Nederland 7 winkels rijker van het merk. FashionUnited spreekt met Robert Jan Visser, commercieel directeur van Parfection, de Nederlandse partner van het merk, over de nieuwe winkel, de aantrekkingskracht van het merk en de plannen binnen Nederland.

Parfois was jaren geleden al beschikbaar in Nederland door middel van shop-in-shops bij de V&D. “Met het merk ging het in Nederland goed, maar helaas was dat niet het geval bij de V&D zelf,” vertelt Visser. Hij kende het merk al voordat hij anderhalf jaar geleden besloot om met het merk in zee te gaan. De aantrekkingskracht van het merk? “Het is iets nieuws, er is nog geen fast fashion speler in Nederland op het gebied van tassen. Internationaal is het merk al vertegenwoordigd op 800 plaatsen en ze pikken trends snel op. Een nieuw ontwerp kan binnen 6 weken al in de winkels liggen.” Parfois is voornamelijk bekend als tassenmerk, maar verkoopt ook schoenen, accessoires en een klein gedeelte kleding. “Het is heel modisch en dat is waarom het geen moeilijke beslissing was te kiezen Parfois opnieuw uit te rollen in Nederland.”

Tien winkels in één jaar, Parfois breidt uit in de winkelstraat

Parfection, de partner van het merk, koos niet voor shop-in-shops in warenhuizen zoals het merk tot nu toe had gedaan, maar voor eigen winkels. De eerste reacties zijn goed volgens Visser. “Mensen kennen het merk al uit de V&D of uit het buitenland. Of ze kennen het nog niet en zijn verrast door de internationale allure.” Visser gaat niet in op exacte verkoopcijfers, maar ook daaraan is te zien dat het merk nog steeds goed loopt ondanks de afwezigheid van het merk tot vorig jaar april aldus de commercieel directeur. “De feedback die we krijgen van klanten is dat ze het allemaal een toevoeging vinden in het winkelbeeld.” Daarnaast helpt de prijs-kwaliteit verhouding uiteraard ook mee, vertelt Visser.

Het nieuwe pand in Amsterdam aan de Kalverstraat waarin Parfois zich vestigt deze maand is alweer de zevende winkel van het merk. De vestiging telt 300 vierkante meter en drie verdiepingen. “Het was een logische keuze om naar Amsterdam te gaan. Het past in de strategie en het is een stad waar je als merk nationaal en internationaal aanwezig moet zijn.” Dit jaar komt de teller op tien winkels te staan, vertelt Visser. Ook het doel om binnen twee jaar twintig winkels te openen staat nog steeds. “Ik kan nog niet zeggen waar deze precies komen, maar we hebben bijvoorbeeld ons oog op Maastricht en Groningen.” Visser voegt toe dat het allemaal om de juiste locatie draait. Dit jaar opent sowieso nog een tweede vestiging in Rotterdam. “Als we zo doorgaan als de afgelopen tien maanden, dan zijn de twintig winkels in twee jaar zeker haalbaar.” Toch wil Visser voorzichtig zijn met zijn uitspraken in het huidige retaillandschap. “Het ligt er ook maar net aan of er panden vrij komen op locaties waar wij willen zitten.”

Naast eigen retail, is Parfois in Nederland nu ook de eerste samenwerking aangegaan met een e-tailer. Het merk is in zee gegaan met Wehkamp, waar Visser erg tevreden over is. Op dit moment lopen ook verschillende gesprekken met grotere winkels en warenhuizen, maar daar kan hij verder nog geen uitspraken over doen. Het merk heeft al een eigen webshop die ook live is in Nederland.

Beeld: Parfois