• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • ​​Prijswinnende Sittardse winkel Fee lanceert eigen vrouwencollectie

​​Prijswinnende Sittardse winkel Fee lanceert eigen vrouwencollectie

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|INTERVIEW

Zeven jaar na de oprichting van modewinkel Fee in Sittard lanceren de oprichters hun eigen vrouwencollectie Fee - the ages genaamd. De eerste private labelcollectie bestaat uit tien jurken die geïnspireerd zijn op de jaren twintig tot aan de mode van nu. “We wisten na al die jaren inkoop precies wat onze klant nog miste, dit zijn we zelf gaan produceren,” vertelt Angela Lambriex, een van de oprichters, telefonisch aan Fashionunited.

Sinds de start van de winkel in 2010 is er veel gebeurd. Oprichter Angela Lambriex trok na 2,5 jaar zakenpartner Chrissy Goossens aan, ze veranderden van winkellocatie, breiden hun merken nog meer uit en wonnen in 2014 de prijs voor ‘most innovative store award’. Daar stopte het niet. Vanaf midden februari dit jaar ligt hun eerste vrouwencollectie in de winkel. FashionUnited spreekt met Angela Lambriex over het private label.

Een vrouwencollectie, hoe kwamen jullie op het idee?

“Fee - the ages is ontstaan uit een afzonderlijke droom. We zijn allebei ontzettend creatief, ik heb de kunstacademie afgerond en Chrissy heeft een marketing achtergrond. We wisten dat we dit ooit wilden doen. Maar het heeft ook een financiële reden. Wanneer je zelf produceert zijn de lijnen korter en bepaal je je eigen marge. Na zeven jaar inkoop precies wat ik mis in mijn collectie, dat gemis wilde ik aanvullen. De eerste collectie bestaat uit tien jurkjes. We wilden iets maken wat niet seizoensgebonden is en wat past bij onze klant. Ik keek daarvoor naar wat ik zelf graag draag: sterke items zonder poespas. Ik houd niet van massaproductie en Chrissy is veganistisch. Dat zie je terug in de collectie die bedoeld is om vrouwen van alle leeftijden te dienen.”

De eerste collectie bestaat alleen uit jurkjes. Waarom?

“Uiteindelijk is het idee om een essential wardrobe aan te bieden en om meer volume te draaien, maar we beginnen klein. De eerste oplage bestaat uit driehonderd kledingstukken. De keus voor jurkjes is gemaakt omdat dit net iets makkelijker te maken is dan andere kledingstukken. En we kunnen hierna de jurken makkelijk aanpassen tot nieuwe modellen.”

Waar wordt de collectie geproduceerd?

We hebben in heel Europa gezocht naar producenten die kleine volumes kunnen draaien. Daar liep het al spaak. Nu produceren we ook in Sittard. We werken samen met een vrouw die al jaren in de confectie werkzaam is en een klein naaiatelier runt. Zij maken nu onze kleren van patroon en sample tot aan het uiteindelijk kledingstuk. Het meest frustrerende proces in de collectieontwikkeling was het vinden van de juiste stoffen en de juiste accessoires zoals ritsen en knoopjes. Alles is naar China verhuisd en wij willen het juist dicht bij huis houden. Uiteindelijk willen we samen met het naaiatelier zoeken naar een productiebedrijf waar we in een driehoek mee samen kunnen werken. Ons streven is om de marge aantrekkelijk te maken. Dat is nu nog niet het geval.

Hoe staat jullie tegenover wholesale-verkoop?

“We bieden de collectie eerst aan in onze eigen winkel en via de webshop. We hebben al wel een winkel in Rotterdam gevonden die onze kledinglijn verkoopt: CF04. We willen op dit moment voornamelijk naamsbekendheid creëren. Daarom organiseren we 5 maart een event in Mr. & Mrs. Watson in Amsterdam. Dit evenement is niet zozeer voor andere winkels maar vooral voor de pers bedoeld. We willen eerst dat de collectie helemaal vrij is van kinderziektes, dan gaan we pas volume draaien.”

Wat zijn de verder plannen wat de winkel betreft?

”De grootste beslissing die we onlangs hebben gemaakt, is om te stoppen met de verkoop van de herencollecties. Sinds we over zijn gegaan naar het nieuwe pand, zijn de heren blijven haken. Vanaf 20 maart 2018 zijn we alleen nog maar een winkel voor vrouwen en genderneutrale modeliefhebbers. De mannen die nu binnenwandelen zeggen dat jammer te vinden, maar door de tegenvallende verkoopcijfers hadden we geen andere keus. We denken wel steeds vaker na over het uitbreiden naar een tweede winkel, bijvoorbeeld in Maastricht, maar tegelijkertijd zijn we zo overtuigd van Sittard als lokatie. Collega-ondernemers in Maastricht hebben veel inloop, maar wij hebben uiteindelijk een groter bonbedrag. Onze klanten zijn zo trouw, we willen die ook blijven dienen. We hebben zo’n sterk concept gebouwd. Dat we op een dag uitbreiden is een feit, wanneer weten we nog niet.”

5 maart 2018 vindt de collectiepresentatie van Fee- the ages plaats in Mr & Mrs. Watson in Amsterdam Oost. Tegelijkertijd wordt de webshop voor pers en genodigden gepresenteerd.

Over Fee

Fee Collective is een multi-brandwinkel gevestigd aan de Limbrichterstraat 71 in Sittard. De winkel verkoopt moderne (Scandinavische) merken zoals Baum und Pferdgarten, Filippa K, Ganni, The Kooples en Matt & Nat. De eigenaren Angela Lambriex en Chrissy Goossens bieden op commissiebasis ook ruimte voor jonge ontwerpers die hun collecties willen verkopen.

Foto's: Fee - The Ages

Uit het archief:Ondernemen in Sittard

Fee
Fee - the ages
multi-brandwinkel
Sittard