• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Primeur: de deuren van Hudson’s Bay Amsterdam zijn geopend

Primeur: de deuren van Hudson’s Bay Amsterdam zijn geopend

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |REPORTAGE

“Hallo allemaal, welkom bij de allereerste opening van Hudson’s Bay, verwelkomt BNN-presentatrice Gwen van Poorten het publiek. “Wij in Amsterdam zijn de allereerste, donderdag zijn Rotterdam en Den Haag aan de beurt.” Na maanden voorbereiding opent de eerste Nederlandse winkel van het Canadese bedrijf haar deuren van de vlaggenschip aan het Rokin in Amsterdam. Een grote groep geïnteresseerden, waaronder consumenten en pers, heeft zich een uur voor de opening voor het pand verzameld.

Op de grijze dinsdagochtend is het een gezellig geroezemoes in de rij voor Hudson’s Bay. De ramen worden 50 minuten voor de officiële opening nog eens gezeemd, terwijl de eerste enthousiastelingen al staan te wachten voor de grand entree van het damespand. Voor het gloednieuwe warenhuis zijn om 9.30 de vijftig gratis goodiebags al verzekerd door belangstellenden. Ticket nummer één is in handen van William Maanders. “Ik was hier om 8 uur. Ik was onderweg naar de sportschool en dacht dat het vol zou staan met honderden vrouwen, maar het was rustig, dus ik dacht ik ga in de rij staan.” Maanders was al geruime tijd nieuwsgierig naar Hudson’s Bay en draagt een warm hart voor de retail. “Ik heb in de detailhandel gewerkt, onder andere bij de Bijenkorf in Breda. De Bijenkorf is daar weggegaan, net als de V&D, en ik ben heel blij dat na Breda weer een chique warenhuis krijgt. Echt een upgrade voor de stad.”

Ticket veertien is in handen van Edith Mansoor, die haar enthousiasme niet onder stoelen en banken steekt. “Dit jaar geen Vogue Fashion Night, maar Hudson’s Fashion Day, roept ze door de microfoon van Van Poorten. Ze heeft zich al dagen op de opening verheugd, vertelt ze. “Ik kijk uit naar merken als Calvin Klein, Tommy Hilfiger en Ralph Lauren. Eindelijk weer luxe in Amsterdam, het krijgt hierdoor meer allure van een wereldstad. Van mij mag deze hele rij [panden aan het Rokin, red.] nog wel volgen.” Mansoor ziet Hudson’s Bay een beetje als ‘het nieuwe Maison de Bonneterie’ dat enkele jaren terug haar deuren sloot.

Hudson's Bay CEO Jerry Torch, rechts

Store manager Chris Janse, rechts

Hudson’s Bay Nederland maakt debuut in de winkelstraat; flagshipstore Amsterdam geopend

Naarmate de klok dichter naar tien uur kruipt, zo'n tien minuten voordat de winkel haar deuren zal openen, groeit de groep voor het pand. Gwen van Poorten pakt directeuren Jacco van der Steen en Edo Beukema er nog even bij. “Wat maakt Hudson’s Bay zo uniek?” Beukema: “Het zijn de spullen, maar ook het assortiment en de mensen maken het concept.” Van der Steen: “Het concept is heel makkelijk aan te passen. Iedereen krijgt een kans, gerenommeerde merken en opkomende merken.”

Daarna voegt store manager Chris Janse zich bij de topmannen. Of het een klus was om deze winkel voor vandaag af te krijgen, vraagt Van Poorten. “Dat viel eigenlijk best mee,” grapt Janse. Iedereen lacht.

Twee minuten voor tien uur komt Jerry Storch, de Canadese CEO van Hudson’s Bay, symbolisch voor de entree op de Nederlandse markt, aangefietst. “Hij heeft wel even geoefend," zegt Janse. Storch wordt gevolgd door een groep ‘influencers’ als Robin Balou Huisman en rapper Dio, gestoken in de Limited collectie van Hudson’s Bay.

Stipt tien uur knipt Storch met een gouden schaar het lint, in de Hudson’s Bay kleuren, door. De eerste bezoekers stromen de winkel geleidelijk binnen. Klanten worden met luid applaus ontvangen door medewerkers, onder wie dames uit het ‘visual’ team.

Dorlie Hasselaar

”Wauw wat is het hier mooi geworden," roept Edith Mansoor direct bij binnenkomst. Dorlie Hasselaar, ook als een van de eerste de door de deuren, is eveneens enthousiast. Hasselaar heeft 20 jaar voor TheBay.com in Canada gewerkt bij het hoofdkantoor in Vancouver, laat ze weten als we haar tegenkomen bij de roltrappen. “Het is fantastisch. Alles is heel mooi gepresenteerd. Het uitzicht boven [in restaurant Nacarat, red.] is geweldig! Het is lekker chic en niet rommelig, zoals je meestal ziet in dit land.”

Een van de eerste aankopen wordt vijftien minuten na de opening gedaan door Rixt Polder op de damesmodeafdeling. Ze koopt een Tommy Hilfiger pyjama en sokken voor haar kinderen die dit weekend jarig zijn. Polder komt zelf uit de binnenstad van Amsterdam en noemt Hudson’s Bay “een aanwinst voor de stad”.

Het winkelconcept van Hudson’s Bay flagshipstore Amsterdam

Het vlaggenschip in Amsterdam telt totaal 17.000 vierkante meter winkelvloer, verdeeld over vier panden, van wie er vandaag drie open zijn gegaan voor publiek. Het damespand is het grootste pand, met in de kelder tassen en schoenen, op de bovenste verdieping restaurant Naracat, van Ron Blaauw. De herenafdelingen bevinden zich in het naastgelegen pand, waar beauty op de begane grond te vinden is van luxemerken als Chanel en Tom Ford.

Opvallend aan de winkelvloer is dat er geen duidelijke routing is, al zorgen spreuken op de muur als ‘Table for 3, you , me and my it bag’ voor verduidelijking. De vloeren ogen ruimtelijk en overzichtelijk, merken hebben als het ware shop-in-shops. In het herenmode pand is hetzelfde concept als het damesmodepand doorgevoerd, maar de sfeer is iets donkerder. “Mooi hè, glimlacht kleermaker Jos van den Hoogen van Denim City. Hij zit in het mannenmode-pand, in de denim corner, achter de naaimachine te werken aan de speciaal voor Hudson’s Bay ontworpen spijkerbroek.

Zowel in het damesmode en herenmode-pand,wordt de collectie klassieker naarmate je hoger in het pand komt. Op de eerste twee verdiepingen zijn de hedendaagse en trendy merken te vinden als Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Filippa K, Anecdote, Essentiel Antwerp, MSGM, Opening Ceremony en Scotch & Soda. Op de derde verdiepingen zijn de meest klassieke merken te vinden. Denk aan Marc Cain, Ralph Lauren, Michaelis en Strellson.

De opening van het vierde pand, waar kindermode komt, laat nog even op zich wachten. “We hebben het pand later verkregen, dus zijn de verbouwingen later van start gegaan. Aan het einde van de maand zullen daar ook de deuren openen,” vertelt CEO Jerry Storch aan FashionUnited, terwijl hij van koffie geniet bij de hoofdingang. Zenuwen voor de opening, had de CEO niet. “We hebben hier zo lang aan gewerkt. We wisten dat we er klaar voor waren,” zegt hij. Het is een bijzonder moment voor de CEO. “Je droomt hier zolang over en we hebben dit moment zolang gepland. Nu de opening daadwerkelijk plaatsvindt en de eerste klanten te zien, is heel speciaal.”

Chris Janse is ook heel benieuwd naar de reacties. “We vinden zelf dat het goed gelukt is, een warenhuis waar het om service gaat en goede merken, en een hele mooie winkel neerzetten. Nu zijn we heel benieuwd weten wat de mensen vinden. Wat mist, wat is goed, wat moeten we blijven doen. Dat willen we niet alleen vandaag weten, maar elke dag. ” Hij besluit: “Het gaat nu pas beginnen.”

De volgende winkelopeningen

    • 7 september: Den Haag & Rotterdam
    • 12 september: Leiden & Breda
    • 14 september: Maastricht
    • 20 september: Zwolle & Almere
    • 21 september: Den Bosch & Tilburg

Het vlaggenschip aan het Rokin is dagelijks (maandag tot en met zondag) geopend van 9 tot 21 uur. 19 september is de feestelijke opening van Hudson's Bay Amsterdam.

Foto’s: FashionUnited, hoofdfoto Hudson's Bay

Hudson's Bay