”Retailers blijken terughoudend te zijn met investeringen en nieuwe vestigingen,” aldus Rabobank in het Vastgoedbericht 2019. Volgens de bank blijven fysieke winkels kwetsbaar in de retailsector.

“Waar zij voorheen probeerden hun marktgebied verder uit te breiden, zien we dat zij nu kieskeuriger zijn in hun keuze voor (nieuwe) locaties. Zo kan men in de ene markt besluiten een nieuwe winkel te openen en in een ander marktgebied kiezen voor relocatie of terugtrekking,” aldus het rapport. Denk bijvoorbeeld aan de H&M Group dat nieuwe winkels opent in het Midden-Oosten maar in Europa juist het aantal winkels verminderd en de overige winkels een update geeft.

“Retailers lijken zich ervan bewust dat zij niet meer overal vertegenwoordigd hoeven te zijn,” aldus het Vastgoedbericht 2019. Uit het bericht blijkt dat in 2019 het aantal winkels met 5,7 procent is afgenomen. Het rapport waarschuwt wel: “Het sociale belang van winkelgebieden neemt de komende jaren niet af, maar toe. Juist nu er minder winkels zijn, hebben mensen behoefte aan ontmoetingsplekken.” De winkelmarkt moet volgens het rapport blijven vernieuwen en verrassen wat een uitdaging blijft.

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN