• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Rabobank: 'Retaillandschap wordt nooit meer zoals het was'

Rabobank: 'Retaillandschap wordt nooit meer zoals het was'

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Wie opgelucht ademhaalde toen bekend werd dat het consumentenvertrouwen voor het eerst sinds zeven jaar weer positief is, wordt gewaarschuwd door de Rabobank. Volgens de bank moeten ondernemers niet denken dat het allemaal goed komt en het weer wordt zoals het ooit was. Retailers die succesvol willen zijn zullen hun strategie moeten aanscherpen.

De Rabobank denkt dat ondernemers de grenzen tussen non-food, food, diensten en horeca moeten opzoeken. Door diensten aan te bieden die passen bij je producten bijvoorbeeld. Zo heeft cosmeticamerk Rituals een City Spa en biedt Ikea aan om badkamers te installeren.

Behalve alleen diensten en producten aan consumenten te leveren, kunnen retailers ook overwegen uit te breiden naar de business-to-business markt. Zo levert woonretailer Rivièra Maison de inrichting van hotels en restaurants. In de mode is dat niet ongebruikelijk. Frans Molenaar kleedde de Haagse vuilnismannen, hij ontwierp de outfits van het personeel van Albert Heijn, bedacht kleding voor het Rode Kruis en voor werknemers van Amstel en Heineken. Mattijs van Bergen bedacht uniforms voor uitvaartorganisatie Monuta. Ook Claes Iversen vond dat uniformen best modieus mochten zijn en ontwierp voor Vondel Hotels.

Volgens de Rabobank heeft uitbreiding naar business-to-business niet alleen direct een omzeteffect, maar ook een positieve uitstraling op de merkwaarde, door de zichtbaarheid van de producten op locaties waar klanten komen.

Rabobank pleit voor meer innovatie en flexibele retailformules

Om de grenzen te kunnen verleggen, moeten retailers echter wel hun strategie aanscherpen. Bijvoorbeeld door meer ruimte te maken voor innovatie. Start-ups zoals Leapp, Bilder & De Clercq en Hutspot, maar ook buitenlandse spelers als Primark, Decathlon en & Other Stories, zoeken een plekje op de markt, waardoor het retaillandschap verandert. Retailers hebben geen keuze en moeten meegaan in deze ontwikkeling en hun retailformules continu aanscherpen.

Ook moeten retailers niet alleen aandacht besteden aan hun eigen formules, maar ook aan de omliggende winkelgebieden. Een goede formule in een slecht winkelgebied zal op langere termijn niet succesvol zijn, meent de Rabobank. Dat moeten zij samen doen met andere belanghebbenden bij het winkelgebied, waaronder vastgoedeigenaren, gemeenten en horeca.

Tot slot pleit de Rabobank voor flexibele winkelformules. In Amsterdam willen consumenten andere dingen dan in Enschede. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld via multi format (een formule in verschillende ‘maten’), multi formule (meerdere formules die in de back-office zoveel mogelijk samenwerken) of formulesamenwerking.

Rabobank