• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Rapport Paazl: modemerken laten kansen liggen bij bezorging

Rapport Paazl: modemerken laten kansen liggen bij bezorging

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Consumenten die bestellen via webshops, hebben te weinig controle over het bezorgmoment van de bestelling, blijkt uit een rapport van platform Paazl. En daar laten e-tailers kansen liggen.

Paazl, ontwikkelaar van Delivery Management Software voor e-commerce, analyseerde 26 webshops in de Benelux en toetste hen op 34 criteria, verdeeld over 4 onderwerpen van bezorging. Uit de analyse kwam naar voren dat bezorging op dezelfde dag en op zondag nog niet breed wordt aangeboden. 12 procent van de online webwinkels leveren ’s avonds en maar 8 procent levert op zondag. In 15 procent van de gevallen is het mogelijk om zelf je bezorgdag aan te wijzen.

Veel consumenten geven de voorkeur aan bezorging op het huisadres. Paazl denkt dat voor klanten die overdag aan het werk zijn, afhaalpunten in de buurt een goed alternatief zijn. Slechts een derde biedt deze mogelijkheid echter aan. De mogelijkheid om de bestelling in de fysieke winkel op te halen wordt volgens hen ook onvoldoende benut. Slechts 38 procent van de verkopers met offline winkels biedt hun eigen winkeladres aan als afhaallocatie van online bestellingen.

Wat bezorgkosten betreft, komen de webshops de wensen van hun klanten goed tegemoet. 95 procent van de winkels bezorgen gratis. 58 procent van de winkels bezorgt gratis boven een bepaald bedrag en 35 procent bezorgt gratis ongeacht bestedingsbedrag. Gratis retourneren is bij 58 procent van de webshops mogelijk.

De webshop van Miss Etam komt op bezorggebied als beste uit de analyse, gevolgd door Zalando en Van den Assem. Vooral jongere modemerken, voor wie hun eigen webshop wellicht nog bijzaak is, kunnen grote stappen maken. Bernard Schreiner, CEO van Paazl: “Wat de koplopers goed begrijpen is dat bezorging in de eerste plaats thuishoort onder marketing. Duik als afdeling logistiek en e-commerce dus eens vaker samen in een brainstorm om te bedenken hoe je bezorging beter laat aansluiten op de merkbeleving die je wil creëren.”

bezorgen
E-commerce
Paazl
WEBSHOP