• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Retail in Rusland: Moskou volgt de mode

Retail in Rusland: Moskou volgt de mode

Door Jesse Brouns

25 okt. 2019

Retail

Moskou - Er is, ondanks opeenvolgende economische en diplomatieke crisissen, geen gebrek aan mode in Moskou. Van pure luxe tot streetwear voor hypebeasts, en alles ertussenin. FashionUnited bezocht de zes belangrijkste multibrands.

Zes inspirerende multibrandretailers in Moskou

TSUM: de gigant

TSUM, eigendom van de Mercury Group (een concern dat meer dan honderd premium en luxeboetieks in Rusland overziet), is het grootste department store van Oost-Europa, met 70.000 vierkante meter en meer dan 1500, veelal prestigieuze merken. De winkel ligt bijzonder centraal, naast het Bolshoi-theater en vlakbij het Rode Plein en het Kremlin. Het succes van TSUM is voor een groot stuk te danken aan de eerder dit jaar overleden fashion director Alla Verber. Verber, die de machtigste vrouw in de Russische mode werd genoemd, introduceerde tijdens haar 40-jarige carrière merken als Chanel, Prada en Gucci in Rusland. Sinds 2005 voert TSUM een strategische prijzenpolitiek: luxeproducten kosten er nu evenveel als in Parijs of Milaan, en zijn in sommige gevallen zelfs goedkoper. Met een stijgende omzet als resultaat, in een nochtans moeilijke economische context. Daarnaast wordt er, net als in de rest van Europa, ook op de Chinese toerist gefocust. Buro Tsum, een elegant restaurant op de vijfde verdieping, is een favoriete plek voor zakendiners.

GUM: historisch decor

Verwar Tsum niet met GUM, de reusachtige overdekte 19de eeuwse winkelpassage langs het Rode Plein die onder het communistische regime als Staatsgrootwarenhuis door het leven ging (met uitzondering van de periode tussen 1928 en 1953, toen Stalin de gebouwen gebruikte als kantoorruimte). GUM was een van de weinige winkels in de Sovjet Unie waar de rekken nooit leeg bleven, en trok daardoor altijd veel volk. Na de val van het IJzeren Gordijn was GUM een van de eerste traditionele Soviet-warenhuizen die geprivatiseerd werden, en vervolgens getransformeerd naar Westers model. Merken als Hermès en Louis Vuitton hebben er nog altijd hun Russische vlaggenschip, en Burberry opende er vorige week nog een nieuwe boetiek.

Aizel: online en offline

Aizel.ru is de belangrijkste, in luxemode gespecialiseerde e-commerce site in Rusland. Aizel Trudel, geboren in de voormaligge Sovjetrepubliek Azerbaidjan, begon haar eigen boetiek in 2002; op haar 25ste, na een korte carrière in de PR-sector. Aizel was een van de eerste concept stores in Moskou, met labels als Marc Jacobs en Oscar de la Renta. Ze ging online in 2011, met financiële investering van bijna 30 miljoen dollar van Bonum Capital. De site verkoopt intussen zo'n 700 merken, waaronder ook veel Russische namen. Aizel.ru levert in Rusland en in de voormalige Sovjet-republieken, en is de grootste online luxe-retailer in dat territorium. Een van de redenenen voor dat succes: buitenlandse bedrijven als Net-à-porter leveren niet in Rusland. Het minimalistisch ingerichte vlaggenschip in Moskou, is een uitstalraam voor de site, maar ook gewoon een mooie concept store, telt vijf verdiepingen.

KM20: luxe streetwear

Kuznetsky Most 20, alias KM20, werd in 2009 opgericht door streetstyle-ster Olga Karput in het centrum van Moskou en kan nog het best worden beschreven als het Russische equivalent van Dover Street Market, met grote voorraden Prada, Off-White, Balenciaga en Vetements, maar ook zowat alle trendy modelabels die ertoe doen (A Cold Wall, Raf Simons, Martine Rose en Marine Serre). KM20 verdedigt ook de Russische designer Gosha Rubchinskiy, met een toegewijd platform voor GR-Uniforma, de nieuwe lijn van Rubchinskiy, waaronder een recente collab met KM20. Sinds 2015 betrekt KM20 een pand van 2500 vierkante meter. De belangrijkste vloer, op de eerste verdieping, heeft plafonds van acht meter hoog. Op de derde verdieping huizen een populair restaurant en café.

SV Moscow: undergroundpionier

SV Moscow ligt goed verborgen: er zijn geen vitrines, en de deur, met niet meer dan een discreet logo, is van ondoorzichtig glas. SV is een avantgarde multimerkenboetiek naar het model van Europese pioniers als Stijl in Brussel, L'Eclaireur in Parijs of (wijlen) Van Ravenstein in Amsterdam. SV bestaat sinds 2001 en verkoopt onder meer Balenciaga, Rick Owens, Maison Margiela, Comme des Garçons, Yohji Yamamoto en Undercover, maar ook cultmerken als Greg Lauren of Doublet. In 2013 werd ook een online boetiek gelanceerd.

Oktyabr: streetwear

Oktyabr opende vorig jaar als de eerste skateshop van Moskou. Stichter Tolia Titaev is ook verantwoordelijk voor het Russische streetwearlabel Rassvet, dat nauw samenwerkt met Comme des Garçons (het maakt deel uit van Dover Street Market Paris, een soort incubator voor jong globaal talent, samen met labels als Honey Fucking Dijon en Balaclava Youth). Naast Rassvet verkoopt Oktyabr merken als Stüssy, Awake, Dime, Quarter Snacks, Fucking Awesome en Carhartt Wip. De inrichting is van het in Londen gebaseerde designbureau Brinkworth, dat ook winkelinterieurs voor onder meer Supreme, Browns, Fiorucci, Selfridges en Stüssy heeft ontworpen.

Aizel sponsorde de Mercedes Benz Fashion Week Russia. Lees ook van de auteur:
‘De modeweek van Moskou focust op jong talent ’

Foto’s: lentecollectie RASSVET & winkelbeelden Aziel