RMC: opnieuw meer drukte in de Nederlandse winkelstraten

Het is wederom drukker in de Nederlandse winkelstraten. De Nationale Shopping Index van Bureau RMC laat een stijging zien van 2.7 procent van het aantal passanten in het derde kwartaal van 2017, ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.

De huidige groei is volgens Bureau RMC vooral te danken aan het mooie weer van de maanden juli en augustus. In september werd een daling geconstateerd van 3.5 procent in vergelijking met 2016, maar dit had mede met het weer van vorig jaar te maken. September 2016 was één van de warmste septembers ooit, wat ook terug was te zien aan de drukte in de winkelstraten.

De groei van bijna drie procent laat echter een gemiddelde zien. In de prominentste winkelstraten, de zogeheten A1-straten, werd een groei geconstateerd van vijf procent. Dit werd weer rechtgetrokken door een geringere groei bij winkelcentra aan de rand van de stad en boodschappen-winkelgebieden, waar de stijging drie en twee procent bedroeg.

Over de eerste 39 weken van 2017 werd een totale groei gemeten van 3.3 procent. Het is voor het eerst sinds negen jaar dat het aantal bezoekers in de winkelstraten weer in de lift zit. De resultaten zijn gebaseerd op metingen met CityTraffic-sensoren in steden met meer dan 60.000 inwoners.

Het is het derde kwartaal op rij dat de Nederlandse consument zich vaker in de winkelstraten laat zien. De sterke stijging van het tweede kwartaal kon echter niet worden vastgehouden. Toen kwam de groei uit op 7.4 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Beeld: FashionUnited