• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Sarenza: ‘Nederland is goed voor een significant deel van de omzet’

Sarenza: ‘Nederland is goed voor een significant deel van de omzet’

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Terwijl Macintosh, het moederbedrijf van Manfield, Dolcis en Invito, uitstel van betaling heeft aangevraagd, gaat het bij webwinkel Sarenza voor de wind. Volgens CEO Sephane Treppoz is het succes te danken aan het 100 dagen retourbeleid.

Treppoz zegt in een interview met de Telegraaf: “Nederland is goed voor een significant deel van onze omzet.” Opvallend is dat de Nederlander gek is op koopjes en graag een betaalbare schoen wil, waar klanten uit andere landen gaan voor een mooie schoen die ook een bijzonder verhaal heeft. “In Nederland bezorgen we vooral exemplaren die goedkoop zijn. Dat neemt niet weg dat Nederland belangrijk voor ons is, omdat er veel mogelijkheden tot uitbreiden liggen,” aldus Treppoz.

Het succes van Sarenza is te danken aan het 100 dagen retourbeleid, stelt hij. Klanten hebben meer dan 3 maanden de tijd om een paar schoenen te retourneren, tegenover 2 weken bij andere schoenen e-tailers. Ook het goed functioneren van de site zelf is een succesfactor, zegt hij in de krant. “Gemiddeld blijven consumenten 3 minuten en 22 seconden op de site om een koop te doen. Daarom moet je zorgen dat alles functioneert. Zodra één onderdeel tegenzit, zijn de klanten weg. Of ze terugkomen is de vraag.” Ook houdt hij rekening met de verschillen tussen markten onderling. “In Nederland tel je online niet mee als je geen iDeal betaaloptie hebt. In de rest van Europa leeft dat niet.”

Vorig jaar boekte Sarenza een totale omzet van 165 miljoen euro, en naar verwachting loopt dat dit jaar op naar 200 miljoen euro. Frankrijk is goed voor 40 procent van de totale omzet. In voorgaande jaren was het thuisland echter goed voor 75 procent. Sinds de oprichting van het bedrijf is het aantal medewerkers gestegen van 20 naar 300. Plannen voor een beursgang zijn er niet; er is in 2014 via fondsenwerving een kapitaalinjectie van 74 miljoen euro binnengesleept. Dat geld is gebruikt voor een eigen schoenenlijn, het verstevigen van de Franse markt en internationale uitbreiding. Inmiddels zijn er 750 verschillende merken in de webwinkel te vinden.

Beeld: Facebook Sarenza

Sarenza