Sectorprognose 2020: Moderetailers kunnen alleen overleven als ze zich onderscheiden
bezig met laden...
De detailhandel staat in 2020 voor structurele uitdagingen, zo stelt ABN Amro in de Sectorprognose 2020-2021. De vergrijzing van de bevolking en de sterke groei van de online verkopen zijn daar onderdeel van. Voor de gehele retail verwacht de bank een volumegroei van 2 procent.
Over de modebranche is ABN Amro duidelijk. Retailers kunnen alleen overleven als ze zich kunnen onderscheiden van online concurrenten en zich weten te profileren bij de kritische consument, aldus de bank. “Consumenten kunnen via het internet immers zonder veel moeite de goedkoopste aanbieder vinden.” Verkoop via een eigen online platform of via derden is niet voldoende, mede vanwege de kosten die hieraan verbonden zijn, aldus de sectorprognose.
De vergrijzing en trek van jongeren naar de steden verandert de samenstelling en het bestedingspatroon van klandizie in diverse regio’s. Deze verandering betekent ook dat retailers op tijd actie moeten ondernemen. “Voor ondernemers in deze krimpende regionale markten is het dus cruciaal om hun klanten goed te kennen en te bedienen. Het bieden van service en advies door personeel met verstand van zaken is een van de belangrijkste onderscheidende factoren voor een fysieke winkel om klanten te binden,” aldus de sectorprognose.
ABN Amro noemt ook de verandering van ‘fast fashion’ naar ‘slow fashion’ en ‘flow fashion. “In plaats van zoveel mogelijk goedkope modieuze kledingstukken die maar één seizoen meegaan, kunnen duurzame en meer tijdloze kledingstukken worden verkocht of verhuurd die de consument weer bij de retailer kan inleveren voor doorverkoop of hergebruik van materialen.”
Beeld: Unsplash