• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Terre Bleue lonkt naar Nederland

Terre Bleue lonkt naar Nederland

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Kledinglabel Terre Bleue wordt vijftien. Dat vieren ze vandaag met de release van een designercollectie samen met Belgisch ontwerpster Maureen De Clercq maar ook met een voorzichtige blik over de landsgrenzen heen. Fashion United neemt poolshoogte bij CEO Dirk Perquy.

CEO Dirk Perquy is de derde (en zoon Peter vierde) generatie in het familiebedrijf Duror dat al sinds 1938 bestaat en waar Terre Bleue deel van uitmaakt. Het merk groeide uit tot een label voor het hele gezin met 17 eigen winkels, een webwinkel, en een plekje in meer dan 300 multimerkenwinkels. De geconsolideerde omzet is ruim 20 miljoen euro. Eind juni raakt bekend dat Terre Bleue een meerderheidsaandeel heeft genomen in sectorgenoot Gigue. Beide merken willen de krachten bundelen om internationaal te kunnen doorbreken. En in januari staat Terre Bleue voor het tweede seizoen op rij op de modevakbeurs Modefabriek in Amsterdam. Heeft het Belgische merk last van expansiedrang richting het noorden?

Nieuwe exportmanager

Dirk Perquy: “Ons merk doet het goed in eigen land, we blijven groeicijfers optekenen in een moeilijke markt. Momenteel zijn we op een systematische manier export aan het onderzoeken. Voor mij is er een fundamenteel verschil is tussen ‘verkopen in het buitenland’ en ‘exporteren’. We hebben daarom ook een exportmanager aan boord.” Deze deelt Terre Bleue met Gigue: “De kosten stijgen als je internationaal wil gaan, dan is het goed dat je expertise kan delen met een ander sterk Belgisch merk”.

“Dat we in Nederland starten is geen toeval”, legt de CEO verder uit. “We zagen in het verleden een sterke interesse in onze collecties van Nederlandse vrouwen die onze winkels in Antwerpen en Knokke bezochten waardoor we het marktpotentieel wel enigszins aanvoelden. We zijn dit gaan aftoetsen op de Modefabriek in Amsterdam. We hebben er de Nederlandse markt als het ware ‘besnuffeld’. Na positieve reacties en bemoedigende resultaten voelden we samen met onze agentuur Focus Brands dat de tijd rijp was om Terre Bleue in Nederland te introduceren.”

Terre Bleue naar Nederland

De Nederlandse markt blijkt ontvankelijk voor Terre Bleue: “De eerste resultaten zijn veelbelovend maar we willen nog niet te vroeg victorie kraaien: twee seizoenen is te kort om al echte conclusies te kunnen trekken, maar we zijn voorzichtig enthousiast. Ook het feit dat een aantal leidinggevende retailers mee in het Terre Bleue-verhaal zijn gestapt, sterkt ons geloof in een toekomst voor ons in Nederland. Ook de Nederlandse vrouwen kunnen de unieke mix van creativiteit, kwaliteit, pasvorm en makkelijk combineren wel smaken.”

De designer-capsulecollectie van Terre Bleue met Maureen De Clercq ligt vanaf 11 september in alle Terre Bleue-winkels.

Foto's: Terre Bleue

Terre Bleue