Thuiswinkel Markt Monitor: 6,25 miljard euro online aankopen in het eerste kwartaal van 2018
bezig met laden...
Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2018 6,25 miljard euro uitgegeven bij webwinkels, een groei van 13 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast wordt er voor heel 2018 een online omzet van 26,30 miljard verwacht, wat een groei zou betekenen van 17 procent in vergelijking met 2017. Dit blijkt uit cijfers van Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland, in samenwerking met PostNL en uitgevoerd door GfK.
Thuiswinkel Markt Monitor laat middels het persbericht weten dat van de 6,25 miljard euro online consumentenbestedingen 3,30 miljard euro wordt besteed aan producten en 2,95 miljard euro aan de aankoop van diensten. Hiermee groeien de online bestedingen aan producten harder (+ 16 procent) dan de online bestedingen aan diensten (+ 10 procent) ten opzichte van het eerste kwartaal in 2017. In totaal zijn er in de eerste drie maanden van 2018 51,98 miljoen aankopen gedaan (+ 17 procent ten opzicht van het jaar ervoor).
Thuiswinkel voorspelt ook voor de rest van het jaar een verdere groei in online bestedingen. De organisatie verwacht een groei van in totaal 17 procent naar 26,30 miljard euro. Om dit bedrag te bereiken doen de Nederlandse consumenten in 2018 naar verwachting zo’n 240 miljoen online aankopen.
“De Nederlandse retailmarkt gaat een interessant jaar tegemoet,” aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org in het persbericht. “Zo heeft de nieuwe privacywet natuurlijk impact op de bedrijfsvoering van retailers en zorgen innovatieve ontwikkelingen uit binnen- en buitenland ook voor de nodige uitdagingen. Deze positieve cijfers voor 2018 laten zien dat de Nederlandse online-retailmarkt hier goed mee om kan gaan en vooral zal profiteren van deze veranderingen.”
Het segment Media & Entertainment blijft koploper met 8,46 miljoen euro online aankopen in het eerste kwartaal van 2018. Daarnaast stijgen de online bestedingen aan Speelgoed (+ 34 procent) en Health & Beauty (+23 procent). Hoewel de Food/Nearfood-artikelen met een marktaandeel van 4,4 procent relatief klein is, groeit deze snel. Thuiswinkel noteert een online omzet van 383,20 miljoen euro.