• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Topshop stapt over op genderneutrale pashokjes

Topshop stapt over op genderneutrale pashokjes

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more

Moderetailer Topshop gaat een genderneutraal pashokjesbeleid invoeren. De moderetailer reageert hiermee op een Twitterbericht van performance artist en transgender Travis Alabanza dat begin deze week voor ophef zorgde.

De artiest werd door het Topshop-personeel in Manchester geweigerd bij de paskamers voor vrouwen, waarna hij werd verzocht gebruik te maken van de pashokjes voor mannen. Alabanza vertelde aan de Telegraph dat hij zich door dit verzoek beperkt en gediscrimineerd voelde, iets waar hij als transgender sowieso al mee te maken heeft, maar wat hij niet verwacht van winkelpersoneel.

Aan Mailonline liet Topshop weten dat bij zowel Topshop en Topman iedereen – dus ongeacht geslacht - gebruik mag maken van de paskamers. Topshop hanteerde voor zijn winkels al wel een genderneutraal paskamer beleid, maar dit beleid wordt na het voorval met Alabanza aangescherpt.

Er is veel te doen rondom genderbepalende kleding. Want onderscheid maken tussen jongens- of meisjeskleding, is niet meer van deze tijd is de gedachte. Meerdere kledingmerken spelen hierop in. Hema kondigde afgelopen september aan dat de aanduiding ‘jongen’ en ‘meisje’ zal verdwijnen op alle Hema-labels. De kinderkleding van de winkelketen zal eind dit jaar nog genderneutraal worden. In dezelfde maand liet warenhuis John Lewis weten al zijn jongens- en meisjesetiketten van de producten te halen en de afdelingen samen te voegen.

Ook ontwerpers kiezen er ook steeds vaker voor om hun vrouwen- en mannencollectie samen te presenteren. Zo showt Gucci onder leiding van Alessandro Michele vanaf herfst/winter 2017 zijn collecties niet meer gescheiden.

In de zeventiende eeuw liepen alle kinderen ongeacht geslacht er hetzelfde bij, dat was handiger voor hergebruik in de gezinnen. Tot aan de jaren dertig hadden we een andere kleurassociatie dan nu. Roze werd gezien als krachtige kleur, geschikt voor jongetjes. De blauwe kleur was delicaat, geschikt voor meisjes. Een slim staaltje marketing voor kledingfabrikanten zorgde ervoor dat deze kleurassociaties werden opgedraaid. Roze werd de kleur voor meisjes en blauw de kleur voor jongens. In de jaren zestig werd door toedoen van de feministische golf unisekskleding geherintroduceerd. In de jaren tachtig lieten we dit massaal los en maakten we weer liever onderscheid tussen jongens- en meisjeskledij. Sinds de discussie over het beperkende karakter van een genderbepalende opvoeding weer oplaait is er veel kritiek op geslachtsonderscheidende kleding.

Lees ook: Kinderafdeling Hema wordt genderneutraal

Genderneutraal
Topman
TOPSHOP
Unisex