• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Totaal online aankopen stabiel in eerste half jaar, online kledingaankopen gedaald

Totaal online aankopen stabiel in eerste half jaar, online kledingaankopen gedaald

Door Nora Veerman

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Credits: Aygin Kolaei voor FashionUnited

De groei in online aankopen op de Nederlandse markt zwakt af. In het eerste half jaar van 2023 werden in Nederland 167,8 miljoen online aankopen gedaan, ongeveer evenveel als in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Er wordt door consumenten meer bespaard, lijkt het. Maar ook worden er steeds meer aankopen over de grens gedaan.

In sommige categorieën werden meer aankopen genoteerd, zoals in DIY- en tuinproducten: daar nam het aantal aankopen met tien procent toe. Maar zeker in de categorie kleding daalde het cijfer: met maar liefst 12 procent. Gemiddeld genomen bleef het niveau ongeveer gelijk.

Het aandeel van online uitgaven in de totale bestedingen is ook gelijk gebleven: het percentage ligt, net als vorig jaar, op 31 procent. Van het totale aantal aankopen wordt ook nog steeds 11 procent online gedaan.

Online bestedingen groeien licht, vooral in eerste kwartaal

Het totaal aan online bestedingen van Nederlandse consumenten is in de eerste helft van het jaar wel licht gegroeid. Per online aankoop werd er in de eerste zes maanden van 2023 ongeveer 2 procent meer geld uitgegeven. In totaal gaven Nederlandse consumenten samen 16,3 miljard euro uit aan online aankopen, 2 procent meer dan in de eerste helft van 2022.

Die groei was vooral te zien in het eerste kwartaal van 2023: toen lagen de uitgaven 5 procent hoger dan een jaar terug. In het tweede kwartaal waren ze juist een procent lager.

Nederlanders kopen goedkopere producten over de grens

Nederlandse consumenten shoppen steeds vaker producten online op internationale websites. Het aantal productaankopen dat bij buitenlandse webshops werd gedaan, steeg in de eerste helft van 2023 met vijftien procent. Opvallend is dat het bedrag dat consumenten bij buitenlandse webshops besteedden juist daalde, met zes procent. ‘De Nederlandse consument koopt dus meer producten voor minder geld over de grens’, zo is in een persbericht van Thuiswinkel.org te lezen.

E-commerce
Thuiswinkel
Thuiswinkel Markt Monitor
Thuiswinkel.org