Van acquisitie tot retentie: De 30 beste promotiecampagne-ideeën voor moderetailers
bezig met laden...
Mode- en kledingmerken staan voor de uitdaging om met hogere kosten klanten aan te trekken en zich aan te passen aan de veranderende bestedingspatronen. Te midden van inflatie, klimaatzorgen en geopolitieke instabiliteit heeft 36% van de Europese consumenten besloten minder uit te geven aan niet-essentiële zaken. Dit onderstreept voor de mode-industrie het belang van het aantrekken van nieuwe waardevolle klanten en het opbouwen van duurzame relaties met bestaande klanten.
Een gerichte aanpak op gepersonaliseerde promoties is noodzakelijk, een stap verder dan de vluchtige verleiding van kortingen. Onderzoek wijst uit dat 60% van de consumenten voorkeur geeft aan promoties die relevanter zijn boven een groter aantal promoties. De toenemende verwachting van klanten voor op maat gemaakte aanbiedingen vereist dat toonaangevende modemerken strategisch investeren in promoties die zowel de winstgevendheid verhogen als het merkimago intact houden.
Een sprekend voorbeeld van deze verschuiving binnen de mode-industrie is de Britse online fast-fashion retailer ASOS. Door zich te richten op kleine, frequente bestellingen met een hoog retourpercentage en aanzienlijke kortingen, leed ASOS een verlies van £6 per bestelling bij een klein segment van hun klanten (6%), resulterend in een aanzienlijk verlies van £100 miljoen. ASOS herzag hun aanpak van algemene kortingen naar "een gedisciplineerde aanpak gericht op winstgevendheid en cashflow", door op elk moment van de klantreis aanwezig te zijn.
De case van ASOS illustreert dat modemerken door het implementeren van gerichte aanbiedingen, doordachte prijsstrategieën en gepersonaliseerde beloningen, duurzame klantrelaties kunnen opbouwen die bijdragen aan groei op lange termijn en het behoud van marges. Het rapport van Talon.One, Talon.One’s report, 'Van acquisitie tot retentie: De 30 beste promotiecampagne-ideeën voor moderetailers', biedt praktische inzichten en de benodigde bouwstenen om te starten met creatieve en gerichte promoties.