77 procent van de Nederlanders zegt totaal geen verwachtingen van de partner te hebben op Valentijnsdag, echter slaat de twijfel toe wanneer het bijna 14 februari is. Bol.com ziet zijn online Valentijns-aankopen stijgen naarmate de dag van de liefde nadert.

Hoewel twee derde van de Nederlandse koppels zegt niet de intentie heeft elkaar op 14 februari te verrassen, pakt dit volgens Bol.com in de praktijk anders uit. De online retailer ziet juist de laatste-moment-online-Valentijns-aankopen stijgen. Bol.com zag vorig jaar al een enorme piek in de bestellingen op de avond voor of de ochtend van Valentijnsdag, waarbij opvallend vaak gebruik werd gemaakt van de bezorgservices ‘Vandaag Bezorgd’ en ‘Vandaag Ophalen’. Per cadeau geeft de consument meer uit.

Niet geheel onverwacht hebben vrouwen positievere gevoelens bij Valentijnsdag dan mannen. 69 procent van de vrouwen vindt het leuk als haar partner haar verrast tegenover 57 procent van de mannen, blijkt uit onderzoek van Bol.com. Een ook tieners zijn romantisch ingesteld: ruim twee derde van hen is van plan dit jaar zijn of haar partner te verrassen. Naarmate we ouder worden nemen onze liefdesbetuigingen in de vorm van cadeaus af. Slechts dertig procent van de vijftigplussers geeft nog een Valentijnscadeau, aldus Bol.com.

Wanneer veel aankopen worden gedaan, stijgt ook het aantal retouren. Volgens luxe-winkel Lincherie piekt het aantal geretourneerde lingerie-aankopen na Valentijn. De voornaamste reden is dat de maat niet klopt of omdat de stijl van de lingerie niet past bij de vrouw. Zonde vindt de ondermodeketen. Zij voeren als winkel rondom Valentijn daarom campagne om juist bij hen mooi ondergoed aan te schaffen, omdat zij een database bijhouden van de maat en smaak van de klant en daardoor de partner passend advies kunnen geven.

Voor de consument die liever zijn of haar beste vriendin verrast, heeft &Other Stories een Valentijnsactie bedacht. De Zweedse keten ontwierp de 'Rêve Éveillé'-lijn; een nachtkledinglijn die ook kan dienen als kleding voor overdag. Volgens de keten een collectie die de vriendschap viert. Voor de campagne stond muzikante Patricia Manfield model samen met haar beste vriendin en manager Renata Di Pace.

Lees ook: Steeds meer webwinkels geven korting op singles day