• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Verschillende leveranciers staken leveringen V&D

Verschillende leveranciers staken leveringen V&D

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

De leveranciers van V&D zijn gestopt met leveren aan het warenhuis. In het distributie centrum in Nieuwegein komen geen vrachtwagens meer aan met nieuwe leveringen. Bij leveranciers leeft de angst dat de openstaande rekeningen niet meer betaald worden, meldt het Algemeen Dagblad.

Medewerkers van het distributie centrum vertellen aan het Algemeen Dagblad dat uitzendbureau Tempo-team al personeel heeft weggehaald, hoewel dat niet door de uitzender bevestigd wordt. Volgens V&D is er juist een andere reden dat er niet meer geleverd wordt: het magazijn is bijna helemaal gevuld en het warenhuis kan nog ‘weken probleemloos vooruit’. Volgens woordvoerder Edwin van Wijk is het juist ‘business as usueal voor V&D en La Place’. “Zondag, derde kerstdag, was een van de drukste dagen van het jaar en liep het beter dan vorig jaar,” zegt hij tegen de krant.

Leveranciers stoppen met levering aan V&D

Andere partijen laten wel weten gestopt te zijn met bevoorraden. Zo heeft CB Fashion de leveringen gestaakt, vertelt logistiek directeur Mark Fransen aan het Algemeen Dagblad. toen V&D in januari ook al in de problemen kwam, deed CB Fashion hetzelfde. Dit keer zijn de zorgen nog iets groter, aangezien de partij net een nieuw contract heeft getekend met V&D, waarin is afgesproken dat CB Fashion per februari 2016 alle modeverkopen van de webwinkel gaan afhandelen en verzenden. “We hebben geen bericht ontvangen dat dat niet doorgaat, maar we maken ons natuurlijk wél zorgen,” zegt Fransen. Ook levert horlogemerk Seiko geen horloges meer, ‘zolang er geen duidelijkheid is over het voortbestaan van V&D’, zegt commercieel directeur Pail Daniels. Horlogefabrikant S. Weisz Uurwerken levert eveneens geen horloges mee aan het warenhuis.

Volgens Van Wijk lis er met de belangrijkste leveranciers gesproken over een geschikte oplossing. Toch staakten veel leveranciers de leveringen, omdat V&D de rekeningen van voor de uitstel van betaling niet heeft betaald. Van Wijk begrijpt de leveranciers wel. “Dat is vrij logisch, als openstaande rekeningen nu al niet meer betaald worden,” zegt hij tegen RTL Z.

Leverancier L. ten Cate: consequenties voor ons zijn te overzien

“Wij zijn leverancier van V&D, zowel voor hun private label als onze merken. Op dit moment leveren wij, in afwachting van de berichtgevingen, uiteraard niet aan het warenhuis,” vertelt Jan van Nijendaal, managing director van L. ten Cate aan FashionUnited. Er zijn geen specifieke maatregelen genomen om bepaalde scenario’s te voorkomen bij het bedrijf, maar ‘er is wel met de nodige voorzichtigheid gehandeld’. “De consequenties van een eventueel faillissement zullen wel voelbaar zijn voor onze organisatie, maar dat valt nog wel te overzien. Het is erger als je als merkleverancier 62 podia in het dichtbevolkte deel van Nederland kwijt raakt, waar je je producten kon presenteren.”

Hij vindt het jammer dat V&D het niet heeft gered. “Achteraf kun je zeggen dat ze niet tijdig hebben ingespeeld op de veranderingen in de markt; V&D is teveel met interne problemen bezig geweest, in plaats van de snel wisselende marktomstandigheden,” denkt Van Nijendaal. “Het moment is rijp voor een goede overnamekandidaat.” De op de overname bespaarde investering dient hij dan wel aan te wenden voor de renovatie van het warenhuis, stelt hij. “Er is ruimte aan de bovenkant van de markt; het midden van de markt is -zoals bewezen- geen optie.”

Kleine leveranciers lopen het grootste risico

Mocht V&D failliet gaan, dan zullen kleine leveranciers de dupe zijn, zegt Han Bekke van branchevereniging Modint tegen BNR Radio. "In de meeste gevallen en dit geval bij V&D, is de positie van de leveranciers zwakker. Want 62 winkels zijn vaak met die order gemoeid. Dan ben je geneigd om dat maar te accepteren,” aldus Bekke.

Alleen grote leveranciers kunnen afspraken maken met V&D, stelt Maarten van Ingen van Holla Advocaten. "De leverancier moet dan de schaalgrootte hebben om tegen V&D te zeggen: 'sorry, ik wil wel leveren maar dan op andere voorwaarden.' Dat gebeurt bij grote leveranciers als Philips. Maar kleinschalig is dat lastig," zegt hij tegen BNR Radio.

Welke hoop hebben leveranciers nog? Volgens Bekke kunnen leveranciers nog betaald krijgen als delen van V&D apart verkocht worden. Een faillissement van het hele bedrijf is een doemscenario, volgens de voorzitter. "Dan kunnen we naar ons geld fluiten. Dan loopt de schade in de miljoenen." Van Ingen ziet nog een andere mogelijkheid: leveranciers kunnen gebruik maken van het beroep op recht van reclame. Bij levering is V&D eigenaar van de spullen, maar als er geen eigendomsvoorbehoud gedongen is en de factuur niet betaald wordt, dan kan het eigendomsrecht weer in handen komen van de leverancier.

Het is overigens nog maar de vraag of het gaat lukken om V&D 2 maanden open te houden, zoals eerder werd gezegd. De bewindvoerders kunnen niet garanderen dat de 62 warenhuizen zo lang open blijven, meldt De Volkskrant. In deze maanden zou er tijd zijn om een doorstart te realiseren, maar lastig wordt het wel. 'Het is een streven. Dat hebben we donderdag gezegd. Maar er is instemming nodig van leveranciers, van nutsbedrijven en van mensen die de software willen onderhouden,” vertelt woordvoerder Van Wijk aan de krant. “Zonder water en licht zijn de winkels niet open te houden. Dit kost veel overleg en tijd.”

Lees ook: ’Uitstel van betaling V&D: 7 nieuwe feiten’

Tijdlijn - Dossier V&D. Een overzicht van een zwart jaar


V&D