• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • 5 punten uit de Retailagenda

5 punten uit de Retailagenda

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

7,5 procent van alle winkels staat momenteel leeg. Nieuwe formules - denk: concept stores met mode, interieurartikelen en koffie - doen het wel goed, maar worden tegengewerkt door regels. Vijftig Nederlandse gemeenten gaan dit jaar afspraken maken om beter samen te werken met lokale ondernemers, om de detailhandel uit het slob te trekken. Dat staat in de Retailagenda die vandaag wordt aangeboden aan minister Henk Kamp van Economische Zaken. Hij heeft het plan aangevraagd. Modebrancheorganisatie Inretail hielp ook mee.

Jan Meerman - #retailagenda from INretail on Vimeo.

“Winkeliers, verhuurders van winkelpanden en gemeenten gaan samen aan de aantrekkelijkheid van winkelstraten werken. De winkeliers krijgen zo de kans om in te spelen op de veranderende marktomstandigheden en te profiteren van de aantrekkende economie,” aldus Kamp in een persbericht.

In totaal bestaat de Retailagenda uit 20 actiepunten, om de detailhandel vooruit te helpen. FashionUnited zet de beste vijf op een rij.

1. Samenwerken tegen leegstand
Dit jaar zullen vijftig gemeenten afspraken maken om ondernemers kansen te bieden en om de leegstand tegen te gaan. In plaats van de winkelhuren te baseren op historische prijzen, spreken verhuurders en winkeliers af marktconforme huren toe te passen. In enkele gemeenten en regio’s, waaronder Roosendaal, wordt gekeken naar experimentele oplossingen om overbodige winkelmeters uit de markt te halen en te bepalen in welke kansrijke gebieden geïnvesteerd kan worden.

2. Meer flexibiliteit in de vastgoedmarkt
Detailhandel Nederland en vastgoedpartijen werken samen aan sterke winkelgebieden waar consumenten graag komen, ondernemers geld kunnen verdienen en beleggers rendement kunnen maken. Variatie in het winkelaanbod is belangrijk. Consumenten willen een mix van grote spelers en lokale zelfstandig ondernemers. Detailhandel Nederland en vastgoedbedrijven maken daarom afspraken om de werking van de markt op korte termijn te verbeteren. Daarbij bewaken ze de bescherming van huurders en continuïteit van bedrijven en denken ze ook aan de verbetering van de kwaliteit en vitaliteit van winkellocaties.

3. Investeren in mensen
De retailsector biedt aan meer dan 775.000 mensen werk, blijkt uit de Retailagenda. Veel van die mensen werken in deeltijd. De medewerkers in de detailhandel zijn overwegend jong. Ruim de helft is jonger dan 25 jaar. Veel medewerkers in de retail zijn lager of middelbaar geschoold - aangenomen onder het motto ’hire for attitude, train for skills’ - maar hebben na een paar jaren praktijkervaring potentie om door te groeien. Die methode werkt niet altijd meer. Er ontstaan op dit moment veel vacatures op het gebied van e-commerce. Ook zijn meer mensen nodig die nieuwe concepten kunnen toepassen waarbij gastvrijheid en beleving belangrijk is.

Werkgevers- en werknemersorganisaties werken daarom samen aan een brede Human Capital Agenda Retail. De agenda wordt medio 2015 gepresenteerd. Deze bevat gezamenlijke afspraken die werkgevers en werknemers maken om te voorzien in de benodigde competenties in de veranderde retail.

4. Bevorderen van omnichannel vaardigheden
Economische Zaken gaat aan (zelfstandige) retailers op een toegankelijke manier kennis aanbieden zodat zij succesvol omnichannel kunnen ondernemen. Winkeliers en hun personeel hebben behoefte aan nieuwe vaardigheden om consumenten via alle communicatiekanalen te bedienen. Denk aan het opzetten van een website, het optimaliseren van zoekmachinemarketing voor ondernemers die al een website hebben of leren over nieuwe business modellen. Eerst zal er een pilot in de woon-, mode- en schoenenbranche plaatsvinden.

5. Makkelijker ondernemen voor concept stores
In september vorig jaar verloren vijf mensen hun baan, doordat concept store Hutspot de koffiehoek sloot. Een gewone winkel mag 20 procent van de oppervlakte voor horeca gebruiken, tot maximaal 20 vierkante meter. Dat werd de Amsterdamse concept store te krap.

Het ministerie van Economische Zaken, het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het Ministerie van Veiligheid en Justitie zullen gemeenten, horeca en retail adviseren over nieuwe winkelconcepten binnen de bestaande wettelijke kaders, waaronder de Drank- en Horecawet. De klant vraagt vernieuwing en beleving, ondernemers spelen daar op in. In binnensteden ontstaan daardoor mengvormen van cultuur, dienstverlening, horeca en retail. De grenzen daartussen vervagen. De huidige regelgeving kan echter belemmerend werken voor vernieuwende concepten. Door vermenging toe te staan, ontstaat er meer diversiteit en innovatie, waardoor er een aantrekkelijkere binnenstad ontstaat en economische ontwikkeling wordt gestimuleerd.

INRetail