5 punten uit de Retailagenda
bezig met laden...
7,5 procent van alle winkels staat momenteel leeg. Nieuwe formules - denk: concept stores met mode, interieurartikelen en koffie - doen het wel goed, maar worden tegengewerkt door regels. Vijftig Nederlandse gemeenten gaan dit jaar afspraken maken om beter samen te werken met lokale ondernemers, om de detailhandel uit het slob te trekken. Dat staat in de Retailagenda die vandaag wordt aangeboden aan minister Henk Kamp van Economische Zaken. Hij heeft het plan aangevraagd. Modebrancheorganisatie Inretail hielp ook mee.
Jan Meerman - #retailagenda from INretail on Vimeo.
“Winkeliers, verhuurders van winkelpanden en gemeenten gaan samen aan de aantrekkelijkheid van winkelstraten werken. De winkeliers krijgen zo de kans om in te spelen op de veranderende marktomstandigheden en te profiteren van de aantrekkende economie,” aldus Kamp in een persbericht.
In totaal bestaat de Retailagenda uit 20 actiepunten, om de detailhandel vooruit te helpen. FashionUnited zet de beste vijf op een rij.
1. Samenwerken tegen leegstand
Dit jaar zullen vijftig gemeenten afspraken maken om ondernemers kansen te
bieden en om de leegstand tegen te gaan. In plaats van de winkelhuren te
baseren op historische prijzen, spreken verhuurders en winkeliers af
marktconforme huren toe te passen. In enkele gemeenten en regio’s,
waaronder Roosendaal, wordt gekeken naar experimentele oplossingen om
overbodige winkelmeters uit de markt te halen en te bepalen in welke
kansrijke gebieden geïnvesteerd kan worden.
2. Meer flexibiliteit in de vastgoedmarkt
Detailhandel Nederland en vastgoedpartijen werken samen aan sterke
winkelgebieden waar consumenten graag komen, ondernemers geld kunnen
verdienen en beleggers rendement kunnen maken. Variatie in het winkelaanbod
is belangrijk. Consumenten willen een mix van grote spelers en lokale
zelfstandig ondernemers. Detailhandel Nederland en vastgoedbedrijven maken
daarom afspraken om de werking van de markt op korte termijn te verbeteren.
Daarbij bewaken ze de bescherming van huurders en continuïteit van
bedrijven en denken ze ook aan de verbetering van de kwaliteit en
vitaliteit van winkellocaties.
3. Investeren in mensen
De retailsector biedt aan meer dan 775.000 mensen werk, blijkt uit de
Retailagenda. Veel van die mensen werken in deeltijd. De medewerkers in de
detailhandel zijn overwegend jong. Ruim de helft is jonger dan 25 jaar.
Veel medewerkers in de retail zijn lager of middelbaar geschoold -
aangenomen onder het motto ’hire for attitude, train for skills’ -
maar hebben na een paar jaren praktijkervaring potentie om door te groeien.
Die methode werkt niet altijd meer. Er ontstaan op dit moment veel
vacatures op het gebied van e-commerce. Ook zijn meer mensen nodig die
nieuwe concepten kunnen toepassen waarbij gastvrijheid en beleving
belangrijk is.
Werkgevers- en werknemersorganisaties werken daarom samen aan een brede Human Capital Agenda Retail. De agenda wordt medio 2015 gepresenteerd. Deze bevat gezamenlijke afspraken die werkgevers en werknemers maken om te voorzien in de benodigde competenties in de veranderde retail.
4. Bevorderen van omnichannel vaardigheden
Economische Zaken gaat aan (zelfstandige) retailers op een toegankelijke
manier kennis aanbieden zodat zij succesvol omnichannel kunnen ondernemen.
Winkeliers en hun personeel hebben behoefte aan nieuwe vaardigheden om
consumenten via alle communicatiekanalen te bedienen. Denk aan het opzetten
van een website, het optimaliseren van zoekmachinemarketing voor
ondernemers die al een website hebben of leren over nieuwe
business modellen. Eerst zal er een pilot in de woon-, mode- en
schoenenbranche plaatsvinden.
5. Makkelijker ondernemen voor concept stores
In september vorig jaar verloren vijf mensen hun baan, doordat concept
store Hutspot de koffiehoek sloot. Een gewone winkel mag 20 procent van de
oppervlakte voor horeca gebruiken, tot maximaal 20 vierkante meter. Dat
werd de Amsterdamse concept store te krap.
Het ministerie van Economische Zaken, het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het Ministerie van Veiligheid en Justitie zullen gemeenten, horeca en retail adviseren over nieuwe winkelconcepten binnen de bestaande wettelijke kaders, waaronder de Drank- en Horecawet. De klant vraagt vernieuwing en beleving, ondernemers spelen daar op in. In binnensteden ontstaan daardoor mengvormen van cultuur, dienstverlening, horeca en retail. De grenzen daartussen vervagen. De huidige regelgeving kan echter belemmerend werken voor vernieuwende concepten. Door vermenging toe te staan, ontstaat er meer diversiteit en innovatie, waardoor er een aantrekkelijkere binnenstad ontstaat en economische ontwikkeling wordt gestimuleerd.