• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Vijf vragen aan Rene Strolenberg, de ondernemer die Lyle & Scott naar Nederland bracht

Vijf vragen aan Rene Strolenberg, de ondernemer die Lyle & Scott naar Nederland bracht

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|INTERVIEW

Voetballers Adil Auassar, Lars Veldwijk, Royston Drenthe, Bart Niewkoop, Sven van Beek, Dries Wuytens, Ali Messaoud, Sonny Stevens en Regi Blinker legden allen even de bal opzij om gisteravond de opening van de eerste Lyle & Scott-winkel in Nederland te vieren. Een gele loper bij ontvangst, Heineken op de tap en frisse personeelsleden in Lyle & Scott-polo’s in het gareel; de twee verdieping tellende winkel aan de Meent in Rotterdam is klaar om de Nederlandse mannen van repliek te dienen. Rene Strolenberg, die samen met zijn compagnon Milco Schermer het Britse mannenmodemerk Lyle & Scott in Nederland franchiset, kon vanwege een gebroken been zelf maar een klein uurtje bij de feestelijkheid in de havenstad aanwezig zijn. FashionUnited belde hem daarom op en stelde hem vijf vragen over de winkelopening.

Hoe heb je Lyle en Scott naar Nederland kunnen halen?

Rene Strolenberg: “Ik heb het merk niet zelf naar Nederland gehaald, mijn compagnon Milco Schremer had al de groothandel van Lyle & Scott in Nederland en zo ben ik in contact gekomen met het merk. Ik doe consultancy voor verschillende labels en zag potentieel in de monobrandwinkels. In november 2017 zijn we gaan kijken naar een strategie om het merk te verleggen naar buiten Groot Brittannië. Lyle & Scott had alleen een testwinkel in Edinburgh in Schotland en twee outletwinkels. Er bestond toen nog geen protocol voor franchisepartners, dit moest nog geschreven worden; wat wordt de lijn die we gaan voeren, niet alleen in Nederland maar ook daarbuiten?"

Waarom past Lyle & Scott volgens jou bij de Nederlandse man?

”Het beeld dat Lyle & Scott neerzet past goed bij de Nederlandse consument. Het is betaalbare merkkleding met veel basics in de collectie. Dat spreekt een brede doelgroep aan. We zien dat de jeugd van 15 tot 21 jaar hun Stone Island-kleding en Nike-sneakers graag combineren met de basics van Lyle & Scott. Onze T-shirts zijn 30 euro, een polo rond de 50 euro en een long sleeve 40 euro; geen buitensporig hoge bedragen. We weten uit cijfers dat het merk ook een oudere doelgroep aanspreekt. Het is voor mannen lastig om basics zoals polo’s, shirts en truien te vinden die niet ieder seizoen een andere vormgeving krijgen en om een merk te vinden waar ze ieder seizoen op terug kunnen vallen. Ik ben zelf 38 en ik koop mijn praktische en goede witte T-shirts het liefst meteen in drie- of viervoud, zodat ik er even niet over hoef na te denken. Door het prijsniveau dat wij voeren, slaan we een brug tussen het laag- en het middensegment waardoor de consument eerder kiest om voor merk te gaan."

De eerste Lyle & Scott-winkel is in Rotterdam geopend. Waarom Rotterdam?

”Om verschillende redenen. Een: omdat er in Rotterdam echt veel gebeurt op allerlei vlakken, van horeca en retail tot aan architectuur. Daarnaast blijkt uit de cijfers van de sociale mediakanalen en de verkopen via de website dat er een grote fanbase in Rotterdam zit. Zo weten we ook dat in en rond Utrecht veel liefhebbers van het merk wonen. De opening van de winkel op Hoog Catherijne staat tegelijkertijd met de opening van het nieuwe winkelcentrum gepland (9 november red.). Hoog Catherijne belichaamt voor mij echt het nieuwe winkelen. Zoals we thuis met verschillende schermen geopend op de bank online shoppen, is daar echt alles aanwezig. De flexibiliteit en de mogelijkheden van het winkelcentrum zijn een toevoeging voor het retaillandschap. Hoog Catherijne is het kruispunt van het treinverkeer en voor consumenten die met de auto komen is de parkeergarage een uitkomst. Hoe ideaal is het dat als het zo warm is zoals afgelopen zomer, je de auto parkeert in een koele parkeergarage onder het winkelcentrum om vervolgens in de airco, met alle gemakken van dien, te kunnen shoppen?"

Tekst gaat verder onder de foto<

Wat zijn de toekomstplannen voor Lyle & Scott?

"We richten ons op het openen van tien tot vijftien winkels in de Benelux, maar we gaan niet in een keer blind gas geven. We willen eerst afwachten hoe dit jaar de eerste twee winkels in Rotterdam en Utrecht presteren, twee winkels in totaal verschillende winkelgebieden, zodat we kunnen kijken hoe de collecties het doet, wat we kunnen verbeteren en hoe het financiële plaatje eruit gaat zien. Daarna gaan we kijken waar we de derde winkel gaan vestigen. We zijn nu al bezig met de processen zo klaarmaken dat er op korte termijn zes winkels geopend kunnen worden. Daar ligt de grootste uitdaging. We hebben een zak met geld, dus we zouden in principe vol gas alle winkels kunnen openen, maar dan zou de consument de dupe worden van opstartmankementen. We vergelijken het opzetten van de winkels met het bouwen van huizen: eerst moet de fundering goed staan, daarna kun je pas gaan bouwen."

Beeld: FashionUnited

Lyle&Scott
Milco Schremer
Rene Strolenberg