Vrouwelijke mode ondernemers bundelen krachten in House of Artisans
bezig met laden...
Duurzaam, tailored of zelfs custom made en een perfecte pasvorm: dit geldt voor de producten in de nieuwe winkel House of Artisans. 10 vrouwelijke ondernemers met 7 merken bundelen hun krachten in het pand om een ‘paradijs te creëren voor vrouwen die geen compromis sluiten’. FashionUnited nam een kijkje in het kersverse concept.
House of Artisans is een voorbeeld van een sterk staaltje daadkracht. Het idee ontstond dit jaar in juli en op 6 december opent het de deuren voor de eerste bezoekers. Het kostte dan ook wat moeite, de ondernemers hebben allemaal tijd doorgebracht in de winkel om het tot in de puntjes af te krijgen. “Iemand haalde net nog verf uit mijn haar,” vertelt Sanne Schoenmaker, mede-oprichter van damesmerk Parioli. De ondernemers hebben zelf geklust in de winkel en stonden soms om zes uur ‘s ochtends al in de winkel, maar de inzet en een flinke dosis liefde is terug te zien in de verzorgde uitstraling van de winkel.
Initiatiefnemer van de winkel is Bianca Blom van Linja Shoes. De altijd vrolijke ondernemer kan nog niet helemaal bevatten dat de winkel geopend is. Ze staat dan ook voornamelijk te genieten tijdens de opening en met iedereen te praten, iets waar ze erg goed in is. Blom verenigde Linja Shoes, damesmerk Parioli, tassenmerk Minois, sieradenmerk Hester Vonk Noordgraaf, denimmerk The Blue Suit, sjaalmerk Halsduk by Esmee en tennis en golfmerk Lapeek met elkaar. Alle merken bestaan uit een combinatie van ondernemerschap, passie en unieke producten.
House of Artisans verenigd 10 vrouwelijke mode ondernemers in één winkel
Schoenmaker vertelt tijdens de opening dat ze heeft gemerkt dat vooral de kruisbestuiving van de merken goed kan werken. De merken vullen elkaar dan ook allemaal aan, een vrouw kan met een volledig verzorgde outfit de deur uit na een bezoek aan House of Artisans. Parioli, het merk dat Schoenmaker met haar zus en moeder runt, maakt jurken op maat en geeft advies over de pasvorm. Ook Karen Rauschenbach van The Blue Suit ziet meerwaarde in de combinatie van de merken. “Toen Bianca mij en Yvonne [de zakenpartner van Karen, red.] vroeg voor de winkel waren we meteen enthousiast.”
Voor Barbara Peek van Lapeek was het bundelen van krachten een goede uitkomst. Lapeek profileert zich als merk voor ‘de little black dress voor de tennis- en golfbaan’ en heeft tijdens het tennisseizoen dan ook haar verkoop piek. “Ik verkoop flink tijdens vier maanden en dan wordt het rustig. Dan is het niet handig om een eigen winkel te hebben. Nu kunnen we het uitproberen.” Ze hoopt ook te profiteren van het toerisme in Amsterdam aangezien de winkel vlak naast het Museumplein te vinden is.
De winkel is licht en luchtig en heeft genoeg ruimte om goed rond te lopen. Elke ondernemer heeft een eigen ‘stand’ waar de producten behapbaar zijn uitgestald. Het verhaal van de ondernemer en een foto zijn te zien op ooghoogte. In het midden van de winkel is een marmeren bar waar de ondernemers zelfs enkele dagen per week zullen werken. Klanten kunnen zo in contact komen met de ontwerpers en advies vragen. Achterin de winkel is een ruim gebied met paskamers. Wit is de overkoepelende kleur in de winkel, maar er zijn accenten van lichtroze en goud toegevoegd voor een vrouwelijke, maar toch chique uitstraling.
Beeld: FashionUnited/Caitlyn Terra